اجرای آیین نامه‌های پسادکترای صنعتی و فرصت مطالعاتی استادان در سال جاری

23 06 2015
کد خبر : 3290224
تعداد بازدید : 265
دکتر توفيق معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت از اجرای آيين نامه‌های پسادکترای صنعتی و فرصت مطالعاتی استادان در سال جاری خبر داد. دکترتوفيق در جمع روسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، پارکهای علم و فناوری و مراکز آموزش عالی کشور بر ايجاد ساختارهايی در صنعت، معدن و تجارت که آن ساختارها به کمک دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی بيايند تأکيد کرد. وی به انعقاد تفاهم‌نامه های مختلف با وزارتخانه‌های مختلف اشاره کرد و افزود: مهم‌ترين تفاهم‌نامه در اسفندماه 1392 بين وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت علوم، تحقيقات و فناوری منعقد شد و پيرو آن آيين نامه‌های اجرايی پسادکترای صنعتی و فرصت مطالعاتی اساتيد در صنعت تهيه شد. معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت درخصوص آيين‌نامه فرصت مطالعاتی اساتيد در داخل تصريح کرد: بر اساس اين آيين نامه، اگر اساتيد يک سال در يک صنعت کار کنند، هم با محيط کار آشنا مي‌شوند و هم پروژه تعريف کرده و مسائل خوبی رخ می دهد، و در اين زمينه استادان نيازمند انگيره هستند. وی خاطرنشان کرد: طی توافق انجام شده با وزارت علوم، هر استادی که فرصت مطالعاتی داخلی برود علاوه بر اينکه حقوق و مزايای خود را از دانشگاه دريافت می کند، مطابق همان حقوق و مزايا را نيز از صنعت خواهد گرفت و در پايان ماموريت يک ساله اش يک ماه با هزينه صنعت به کشوری خارجی که مرتبط با فعاليتش باشد اعزام مي‌شود،اما شرط آن اين است که بايد از تدريس منفک شود ولی مي‌تواند پروژه های دانشگاهی خود را نگه دارد. دکتر توفيق در ادامه تصريح کرد: برای سال 94، صدنفر ظرفيت مطالعاتی استادان داخلی ايجاد کرده ايم و قرار است از ابتدای مهرماه سال جاری عملياتی شود. وی درخصوص آيين‌نامه طرح پسا دکترای صنعتی اظهار داشت: بر اساس اين آيين نامه، اعضای هيئت علمی جديد مي‌توانند يک سال در صنعت فعاليت کنند. هزينه‌ها در اين دوره برعهده صنعت خواهد بود. معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: در آيين‌نامه پسادکترای صنعتی برای سال94، پنجاه نفر ظرفيت سازی شده است. وی با اشاره به اينکه در سفرهای استانی احساس شد بايد بين دانشگاه و صنعت رابطه تعريف شده‌ای ايجاد شود تصريح کرد: در اين زمينه نامه ای تهيه شد مبنی بر اينکه معاونان پژوهشی دانشگاه‌های کشور مشاور رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان باشند و به اين ترتيب حضور مستمری از معاونان پژوهشی دانشگاه‌ها در بخش صنعت خواهيم داشت. دکتر توفيق با بيان اينکه چه بايد کرد که ايجاد بازار تقاضا شود برای خروجی دانشگاهها و مراکز پژوهشی گفت: اگر علم توليد شود و تقاضا نداشته باشد بي‌مصرف مي‌ماند. وی خاطر نشان کرد: حدود 80 هزار واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ به جز اصناف در بخش صنعت، معدن و تجارت مشغول فعاليت مي‌باشند که حدود7 هزار واحد بالای 50 نفر هستند که هزار واحد آن دارای واحد تحقيق و توسعه مي‌باشند. معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: اگر واحدی فاقد واحدتحقيق و توسعه باشند نمي‌تواند با دانشگاه و پژوهشگاه ارتباط برقرار کنند، در نتيجه در برنامه های خودمان در بخش صنعت مقرر شده که 75% واحدهای بالای 50 نفر(يعنی حدود 4 هزار واحد) تا پايان سال 96 بايد دارای واحد تحقيق و توسعه شوند.
دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

Asset Publisher

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.