تألیف کتاب مفاهیم اساسی اینترنت اشیاء توسط عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان

02 02 2019
کد خبر : 3347854
تعداد بازدید : 99
کتاب "مفاهیم اساسی اینترنت اشیاء" توسط دکتر اسدالله شاه بهرامی عضو هیأت علمی گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه گیلان، مهندس حجت الله مدیریان و دکتر علیرضا یاری تألیف و منتشر شد. فناوری اطلاعات و ارتباطات که طی مدتی کوتاهی به‌سرعت گسترش‌یافته و بخش‌های وسیعی از زندگی انسان را در برگرفته، خود با چالش‌های متعددی روبه‌رو شده است. برای مثال، در دولت الکترونیک، چگونه می‌توان امنیت اطلاعاتِ مهم مربوط به افراد و حریم خصوصی آن‌ها را حفظ کرد؟ چگونه می‌توان هزینه‌های خرید، نگهداری و استفاده‌ی مجدد از زیرساخت‌های لازمِ مربوط به فناوری اطلاعات و ارتباطات را کاهش داد؟ در زمینه‌ی تجارت، چگونه می‌توان از تقلب جلوگیری کرده و امنیت سایبری را تضمین نمود؟ در حوزه‌ی کشاورزی، چگونه می‌توان زنجیره‌ی بازار را به شکلی کارآمد ارائه کرد؟ به‌گونه‌ای که تمامی ذینفعان در بازار، از آن سود ببرند. چگونه می توان کنترل، نظارت و مدیریت هوشمندانه ای بر اشیاء مختلف فراهم کرد؟ برای پاسخ‌گویی به چالش‌های فوق، ابزارها و فناوری‌های متعددی مانند رایانش ابری، داده‌کاوی، داده‌های عظیم و ارتباطات ماشین به ماشین مطرح‌شده‌اند. از دیگر فناوری‌هایی که به یاریِ فناوری اطلاعات و ارتباطات آمده، اینترنت اشیاء است. ظهور اینترنت اشیاء منجر به گسترش مفهوم اینترنت و همچنین ارتباطات شده است. به مدد اینترنت اشیاء، برقراری ارتباط بین اشیاء و همچنین بین انسان‌ها و اشیاء ممکن شده است. تعداد اشیای متصل به اینترنت به‌شدت در حال گسترش است. این تعداد در سال 2011 در حدود هفت میلیارد دستگاه بوده و پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2020 به بیش از 20میلیارد دستگاه برسد. کاربردهای اینترنت اشیاء بسیار وسیع بوده و شامل حوزه‌های سلامت،  خدمات شهری و رفاهی، لوازم الکترونیکی و موارد بسیار دیگر می‌شود. با توجه به کاربردهای فراوان اینترنت اشیاء و نیازهای روزافزون به آن، فعالیت‌های پژوهشی بسیاری در سال‌های اخیر درزمینه‌ی اینترنت اشیاء انجام‌شده و یا در حال اجرا است و نتیجه‌ی آن مجموعه‌ی وسیعی از مقالات و کتاب‌ها است که درزمینه‌ی اینترنت اشیاء به رشته‌ی تحریر درآمده است. درواقع یافتن مرجعی که به‌طور ساده و واضح مطالب مربوط به اینترنت اشیاء را به‌صورت زیربنایی، تحت پوشش قرار داده و نگرشی کلی از این فناوری را در اختیار فرد علاقه‌مند قرار دهد، کار چندان ساده‌ای نیست. این مسئله انگیزه‌ای برای نویسندگانِ کتابِ حاضر شد تا بامطالعه‌ی حجم وسیعی از مطالب پراکنده در حوزه‌ی اینترنت اشیاء، عصاره‌ای از مطالب که برای دریافت درکی صحیح از اینترنت اشیاء، مهم هستند را جمع‌آوری کرده و در اختیار مخاطبان قرار دهند. کتاب حاضر شامل فصل‌های زیر است:
  • فصل اول: فناوری اطلاعات و ارتباطات؛
  • فصل دوم: اینترنت اشیاء و کاربردهای آن؛
  • فصل سوم: معماری و اجزای اینترنت اشیاء؛
  • فصل چهارم: استانداردهای اینترنت اشیاء؛
  • فصل پنجم: سکوها و میان‌افزارهای اینترنت اشیاء؛
  • فصل ششم: چالش‌های اینترنت اشیاء و راهکارها.
 
دسته بندی :
اسلایدر خبرهای سایت اصلی
خبرها

خبر های مهم

Asset Publisher

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.