دوره مهارتی دانش افزایی "آموزش مبتنی بر دیالوگ" برگزار شد

08 12 2018
کد خبر : 3349525
تعداد بازدید : 57
صبح روز پنجشنبه ۱۵ آذر، دوره مهارتی دانش افزایی با عنوان "آموزش مبتنی بر دیالوگ: راهنمای ارتباط و درک حضور دانشجو" در اتاق شورای معاونت فرهنگی دانشگاه گیلان برگزار گردید. دکتر محمدرضا نیسانی مدرس دوره با اشاره به مشکلات و چالش های جدی که در سر راه ارتباط مردم قرار گرفته انسان های امروز را موجوداتی دانست که کمتر یکدیگر را درک می‌کنند و به پیش داوری یکدیگر می‌پردازند. عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان، تفاوت بین صحبت، بحث، مناظره وگفتگو کردن و در انتها تفاوت این موارد با دیالوگ را تشریح کرد. وی گفت در صحبت کردن هیچ هدف خاصی را دنبال نمی کنیم؛ اما در بحث کردن به دنبال رسیدن به یک هدف واحد هستیم تا به نتیجه مشخصی برسیم‌. وی مناظره را راهی برای تلاش کردن برای رسیدن به حق خودمان و مناظره را همراه با برد و باخت دانست. وی در توضیح گفتمان، آن را تنها واژه ای دانست که در آن ارتباط وجود ندارد بلکه اندیشه مسلط بشر در یک دوره زمانی خاص است. این عضو هیات علمی ضمن متفاوت دانستن دیالوگ با موارد دیگر، افزود: سقراط دیالوگ را دارای سه ویژگی می دانست؛ ۱.دیالوگ به معنی کشف حقیقت، ۲‌.دیالوگ یعنی آگاهی به نادانی خویشتن،۳.هیچگاه نوشتار جای دیالوگ را نمی گیرد. در دیالوگ دو مفهوم اساسی ارتباط و شناخت باید با هم باشند در غیر اینصورت دیالوگ معنا پیدا نمی کند. وی دیالوگ را درک حضور دیگری دانست و اظهار داشت:  تمام زندگی ما دیالوگ است ؛ تمام حرکات ما از نشستن، راه رفتن، همه دیالوگ هستند متاسفانه خیلی از رفتارهای ما در کلاس درس دیالوژیک نیست. مهمترین ابزار معلم در تدریس زبان او است؛ خیلی از مواقع ما از زبان به درستی استفاده نمی کنیم. در صورتی که زبان، یک دیالوگ است ؛ اکثر معلم های موفق آنهایی هستند که کلاس را تبدیل به کلاس زندگی می‌کنند. افرادی که اهل دیالوگ هستند، مدام امید می بخشند.یکی از دلایل اینکه معلم ها امیدبخش نیستتند این است که ما دیالوگ را فقط در حد رشته شان بلدند. معلم هایی که فقط در حد رشته خودشان می‌دانند، معلم های موفقی نیستند. دیالوگ به معنی تفکر انتقادی است. معلمی که اهل دیالوگ است کسی است که اندیشه ها را به چالش می کشد؛ اما در همین به چالش کشیدن، اهل احترام است و فرصتی برای اندیشیدن پیدا می کند. این دوره آموزشی با پرسش و پاسخ حضار پایان یافت.
دسته بندی :
اسلایدر خبرهای سایت اصلی
خبرها

خبر های مهم

Asset Publisher

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.