عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان در جمع برترین های یازدهمین دوره جایزه ملی محیط زیست

07 06 2016
کد خبر : 3278725
تعداد بازدید : 473

یازدهمین دوره اعطای جایزه ملی محیط زیست با حضور اسحاق جهانگیری ،معاون اول رییس جمهور و معصومه ابتکار ،رییس سازمان محیط زیست و جمعی از وزرا و مسئولین کشوری در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری برگزار شد و از فعالان ابن حوزه تقدیر شد که در این بین از دکتر سید حامد موسوی ثابت، عضو هیات علمی گروه شیلات دانشگاه گیلان،به پاس تلاشهایش در شناسایی تنوع زیستی ماهیان ایران نیز تقدیر به عمل آمد.

دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در این مراسم گفت: امروز همه به خوبی می دانند که اگر به مسائل زیست محیطی توجه نشود و بحران های محیط زیست مهار نگردد، با مشکلات پیچیده ای روبرو خواهیم شد که حل آنها کاری بسیار دشوار خواهد بود.

دکتر جهانگیری خاطرنشان کرد: باور من این است که بدون پرداختن به موضوع طبیعت و مسائل محیط زیست نمی توان به توسعه و حل مسائل اقتصادی پرداخت.

دکتر معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست نیز در این مراسم با بیان اینکه یکی از ضرورت های حفظ محیط زیست تحول در رفتار و اندیشه انسان ها است افزود: بشر برای حفظ بقای خود نیازمند حفظ محیط زیست است. وی با بیان اینکه جایزه ملی محیط زیست حرکتی برای تقدیر از فعالان این حوزه و معرفی اقدامات موثر و مفید در این حوزه است اظهار کرد: الگو سازی به منظور بهبود وضعیت محیط زیست کشور در سطوح عالی تصمیم گیری، فعالان اجتماعی و مدنی و آحاد جامعه از جمله مهمترین اهداف اعطاء این جایزه است.

گفتنی است محورهای مصوب برای دریافت جایزه ملی محیط زیست عبارتند از:

۱) ابداعات، اختراعات و طرح‌های بارز در جهت جلوگیری از آلودگی یا تخریب محیط‌ زیست.

۲) خلاقیت‌ها و ابتکارات بارزی که موجب کاهش موثر هزینه‌های جلوگیری از آلودگی و تخریب محیط‌زیست شده، یا باعث سهولت کاربرد وسایل و امکانات برای کنترل آلودگی و تخریب در سطح وسیع می‌شود.

۳) ارایه طرح‌ها و پروژه‌های کاربردی و قابل اجرا که موجب نجات گونه‌های کمیاب و در معرض خطر انقراض گیاهان و جانوران و یا احیای یک زیستگاه ارزشمند درحال تخریب شده و از نابودی جوامع گیاهی و جانوری جلوگیری نماید.

۴) مطالعات و تحقیقات علمی ارزشمند و موثر در زمینه پیشگیری از آلودگی و تخریب محیط‌زیست و یافتن شیوه‌های جدید و موثر برای حفظ محیط‌زیست.

۵) اعطاء کمکهای قابل توجه و ایجاد امکانات موثر مادی و معنوی برای حفظ محیط‌زیست.

۶) ارایه خدمات ارزنده و فعالیت‌های برجسته و نتیجه بخش در مورد ارتقاء سطح دانش و بینش زیست‌محیطی جامعه و ترویج فرهنگ محیط‌زیستی در سطح وسیع و فراگیر.

۷) فداکاری و از خودگذشتگی و تلاش بیش از حد انتظار به منظور جلوگیری از وقوع حوادث ناشی از بروز بحران‌های زیست محیطی و ممانعت از به خطر افتادن سلامت مردم در این مواقع، یا جلوگیری از نابودی و تخریب اکوسیستم‌های ویژه و منابع طبیعی ارزشمند و گونه‌های جانوری و گیاهی در معرض خطر قریب الوقوع.

دسته بندی :
اسلایدر خبرهای سایت اصلی
خبرها

خبر های مهم

Asset Publisher

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.