فضای دانشگاه باید فضای پژوهش و فناوری شود

15 12 2014
کد خبر : 3293692
تعداد بازدید : 273
رئیس دانشگاه گیلان در مراسم اختتامیه هفته پژوهش دانشگاه گیلان که با حضور اساتید،دانشجویان و پژوهشگران برگزار شد گفت:فضای دانشگاه باید فضای پژوهش و فناوری باشد تا نشاط و شادابی در فضای دانشگاه حکمفرما شود.

دکتر احمد رضی در این مراسم از سامان دادن به امور پژوهشی دانشگاه سخن گفت و خاطر نشان کرد:وضعیت کمی و کیفی پژوهشی دانشگاه باید درخور توانمندیهای دانشگاه جامع و بزرگی مانند دانشگاه گیلان باشد.
رئیس دانشگاه گیلان ضمن تشکر از همه فعالان عرصه پژوهشی دانشگاه ابراز داشت که ما در درجه اول باید اعتمادسازی کنیم و
 طوری حرکت کنیم که موانع را از پیش روی پژوهشگران برداریم. به همین منظور اعتبارات پژوهشی امسال دانشگاه نسبت به سال گذشته دو برابر شده است. 
دکتر رضی با اشاره به بازنگری طرح پژوهانه اجرا شده در دوره های قبلی از اختصاص پژوهانه در سال جاری بر اساس شاخص ها و معیارهای خاص پژوهشی سخن گفت و اذعان داشت که تلاش ما بر اینست که زمینه سازی لازم برای تاسیس مرکز رشد و شرکت های دانش بنیان را در دانشگاه فراهم کنیم.

رئیس دانشگاه گیلان همچنین خواستار استفاده از تمامی ظرفیت های تحصیلات تکمیلی دانشگاه جهت حل مسائل جامعه، بخصوص مشکلات استان گیلان شد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان هم در این مراسم هفته پژوهش را فرصتی در جهت تقدیر از فعالیت های پژوهشی برگزیدگان دانشگاهی دانست.

دکتر سید ضیاالدین میرحسینی از سند چشم انداز 1404 ایران،سیاست های کلی نظام برای رشد و توسعه و تحقیقاتی کشور،نقشه جامع علمی کشور و سند دانشگاه اسلامی به عنوان چهار سند بالا دستی در حوزه علم و فناوری نام برد و به برنامه های وزارت علوم در جهت رشد کمی و کیفی امور پژوهشی اشاره کرد.

وی گفت: دانشگاه های ما باید به سمت دانشگاه های نسل سوم حرکت کند و از حوزه آموزشی صرف بیرون آمده و به دانشگاه های کارآفرین تبدیل شوند.
دکتر میرحسینی بستر سازی برای انجام فعالیت ها پژوهشی،ایجاد رقابت سالم علمی،تمرکز زدایی و پررنگ شدن نقش دانشگاه ها،بهبود شاخص های کیفی و فعالیتهای پژوهشی را از جمله سیاست های معاونت پژوهش و فناوری یاد کرد.

گسترش تحقیقات کاربردی،افزایش روحیه همکاری و تعاون با سایر موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی و بهره گیری از امکانات برون سازمانی جهت افزایش فعالیت های علمی از دیگر سیاست های اعلام شده معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان در این مراسم بود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان همچنین به اصلاح فرآیندهای پژوهشی در ارتباط با دستورالعمل پرداخت حق الزحمه های پژوهشی،دستور العمل اجرایی آئین نامه پژوهانه و آئین نامه انتشارات اشاره کرد و از فعالیت ها و اقدامات انجام شده در خصوص ارتباط دانشگاه با جامعه و مرکز اسناد، مدارک علمی و کتابخانه هم سخن گفت.
سخنرانی دکتر رضا انصاری خلخالی عضو هیأت علمی گروه مکانیک و دکتر آروند عضو هیأت علمی گروه شیمی و تقدیر از پژوهشگران برتر دانشگاه از جمله دیگر برنامه های مراسم اختتامیه هفته پژوهش و فناوری در دانشگاه گیلان بود.

 

اسامی پژوهشگران برتر دانشگاه                        دیدن تصاویر این مراسم

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

Asset Publisher

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.