معاون پژوهشی وزارت علوم در دانشگاه گیلان:ایجاد دانشگاه های کارآفرین از پروژه های اقتصاد مقاومتی وزارت علوم است

05 09 2017
کد خبر : 3265903
تعداد بازدید : 149
دکتر وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حضور در دانشگاه گیلان پس بازدید از نمایشگاه توانمندی های پژوهشی دانشگاه که در محل ساختمان معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان دایر بود در نشست مشترک با مدیران و اعضای هیأت علمی شرکت کرد و ایجاد دانشگاه های کارآفرین را از پروژه های اقتصاد مقاومتی وزارت علوم برشمرد. دکتر وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در این نشست ضمن ابراز خرسندی از حضور در دانشگاه گیلان و تبریک اعیاد پیش رو، با اشاره به پایان کار دولت یازدهم، خواستار مروری بر عملکرد گذشته و برنامه ریزی برای آینده توسط مدیران دانشگاهی شد. دکتر احمدی در ادامه با اشاره به آمار پایگاه های مختلف رتبه بندی دانشگاه ها در سطح جهان، از ارتقاء بسیار خوب رتبه آموزش عالی کشور در این پایگاه ها خبر داد و گفت: تلاش ما در مدت مسئولیت در وزارت علوم بر این بوده که شاخص رشد ما تنها مقاله نباشد و بتوانیم در شاخص های دیگر نیز رشد خوبی داشته باشیم که با تلاش همکاران دانشگاهی این امر اتفاق افتاد. معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، در ادامه نظام علمی کشور را نیازمند تحول در نگرش به جایگاه خود در جامعه دانست و خواستار فرهنگ سازی برای حرکت به سمت دانشگاه کارآفرین شد. وی با اشاره به اهمیت پژوهش گفت: مدیران تصمیم گیر کشوری باید برای دانشگاه و پژوهش ارزش قائل شوند و پژوهش را سرمایه گذاری بدانند نه هزینه. وی در ادامه بحث مأموریت گرا کردن آموزش عالی و طرح آمایش سرزمین را به عنوان یکی از پروژه های اصلی اقتصاد مقاومتی مهم ارزیابی کرد و خواستار توجه به ظرفیت ها، نیازها و اهداف شد. وی در ادامه به اهمیت تحقق برنامه ششم توسعه در آموزش عالی اشاره کرد و خواستار ایجاد فضای زنده خلاقیت در استاد و دانشجو شد. دکتر احمدی در پایان کارهای مشترک دانشگاهی با دانشگاه های خارج از کشور را در رتبه بندی دانشگاه ها بسیار مؤثر دانست و خواهان استفاده از فرصت های مطالعاتی برای دانشجویان و اساتید شد. دکتر احمد رضی رئیس دانشگاه گیلان هم در این نشست، ضمن تبریک اعیاد پیش رو و خوش آمدگویی به دکتر احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و هیأت همراه، ابراز امیدواری کرد حضور دکتر احمدی موجب توسعه علم، فناوری و پژوهش در استان شود. دکتر رضی در ادامه و با اشاره به شرایط اقلیمی و توانمندی های ویژه استان گیلان در علم و فناوری، خواستار توجه بیشتر به توسعه فناوری و پژوهش در استان شد. رئیس دانشگاه گیلان وجود پارک علم و فناوری قوی و ارتباط خوب میان دانشگاه گیلان و پارک علم و فناوری را موجب ایجاد ظرفیت بالایی برای توسعه پژوهش و فناوری در استان دانست. دکتر رضی با اشاره به تدوین سند راهبردی دانشگاه گیلان، سیاست اصلی دانشگاه را حرکت به سمت دانشگاه کارآفرین دانست. وی با اشاره به اقدامات انجام شده در این سال ها، تلاش برای جهت دهی خیّرین به سمت حوزه علم و فناوری را مهم ارزیابی کرد و آغاز عملیات احداث ساختمان آزمایشگاه مرکزی دانشگاه گیلان را در این راستا دانست. شایان ذکر است در این نشست از مهندس کریم نوید خیّر و دانش آموخته دانشگاه گیلان که ساخت پروژه آزمایشگاه مرکزی دانشگاه گیلان به مساحت ۲۷۰۰ متر مربع را متقبل شده است تقدیر به عمل آمد و جلسه پرسش و پاسخ میان اعضای هیأت علمی دانشگاه با معاون و مدیران پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری حسن ختام این مراسم بود. دیدن تصاویر این مراسم
دسته بندی :
اسلایدر خبرهای سایت اصلی
خبرها

خبر های مهم

Asset Publisher

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.