معاون پژوهش و فناوري وزير علوم : اعتبارات مراكز پژوهشي و فناوري امسال حدود 27 درصد رشد داشته است

27 12 2014
کد خبر : 3293436
تعداد بازدید : 253
دكتر وحيد احمدي معاون پژوهش و فناوري وزارت علوم با اشاره به اينكه كل اعتبارات آموزش عالي در سال 94 نسبت به سال 93، حدود 19 درصد افزايش داشته است ، گفت : مجموعه اعتبارات دانشگاهها و مراكز پژوهشي در كل 20 درصد افزايش يافته است ؛ اين در حالي است كه اعتبارات مراكز پژوهشي و فناوري هم حدود 27 درصد رشد داشته است.

وي افزود : البته اعتبارات پژوهش و فناوري متمركز ستاد وزارت علوم و رديف هاي متفرفه شامل طرح هاي كلان ، قطب هاي علمي ، جشنواره ها ، طرح ها و تجهيزات آزمايشگاهي افزايشي نداشته است .
معاون پژوهش و فناوري وزارت علوم افزود : در مجموع ، اعتبارات وزارت علوم نسبت به سال هاي گذشته افزايش متعارفي داشته ،ولي آنچه مورد انتظار است اين است كه شاهد رشد مناسب اعتبارات پژوهشي در جهت نيل به اهداف سياستهاي كلي علم و فناوري و برنامه پنجم توسعه با افزايش سهم اعتبارات پژوهشي از توليد ناخالص ملي به ميزان 3 درصد كه در برنامه پنجم و4 درصد كه در سند چشم انداز پيش بيني شده است، باشيم . دكتر احمدي با اشاره به ضرورت اتخاذ تمهيدات لازم از سوي وزارت علوم براي جلوگيري از هزينه كرد اعتبارات پژوهشي در ساير بخش هاي دانشگاهي گفت : وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با درك مشكلات دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي  شاهد آن بوده كه در سال هاي گذشته بودجه هاي پژوهشي به دليل مشكلات مالي دانشگاه ها مصروف مواردي غير از پژوهش مي شده است . طبق آمار در سال هاي گذشته، ميانگين اعتبار پژوهشي مصرف شده در سطح كل دانشگاه ها، حدود 5 درصد از كل اعتبارات دانشگاه ها را شامل مي شده است. 
وي تاكيد كرد : به همين دليل امسال دانشگاه ها با تاكيد وزير علوم موظف شدند حداقل 15 در صد از اعتبارات خود را صرف امور پژوهشي كنند .
دكتر احمدي در خاتمه اظهار اميدواري كرد: در سال آتي شاهد رشد و باروري پژوهش در دانشگاه ها باشيم و ان شا الله بتوانيم سياست هاي علم و فناوري ابلاغي از سوي مقام معظم رهبري را تحقق بخشيم .

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

Asset Publisher

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.