میزبانی دانشگاه گیلان از اولین نشست اتاق فکر استان گیلان

04 03 2015
کد خبر : 3291575
تعداد بازدید : 291
اولین نشست اتاق فکر استان گیلان با حضور تعدادی از صاحب نظران استان در حوزه های مختلف به میزبانی دانشگاه گیلان برگزار شد.

رئیس دانشگاه گیلان در این نشست گفت: نگاه ما باید به گونه ای باشد که توسعه کشور و استان،دغدغه همه همکاران هیأت علمی باشد.

دکتر احمد رضی شناخت مسائل استان را مهم خواند و تاکید کرد بر همه ما وظیفه است در جهت مرتفع ساختن این مسائل گام برداریم.

وی ضمن تشریح ابزارهای مختلف حل مسائل،به دانشگاه هایی که دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری دارند اشاره کرد و یادآور شد پایان نامه هایی که دانشجویان نحصیلات تکمیلی می نویسند بهترین فرصت برای سوق دادن موضوعات آن ها به سمت مسائل استان است.

رئیس دانشگاه گیلان توجه به مباحث پایه ای توسعه را مهم خواند و گفت:ما باید از ایده و نظرات صاحب نظران مباحث پایه ای توسعه استفاده کنیم و از سوی دیگر نگاه توسعه ای را در دانشگاه ها گسترش دهیم و نگاه ما به مسائل نگاهی از جنس حل مساله باشد.

دکتر رضا معصومی راد مدیر اتاق فکر استان گیلان نیز در این نشست به ارائه گزارشی از روند و نحوه شکل گیری اتاق فکر در کشور و استان گیلان اشاره کرد و لازمه تشکیل اتاق فکر استانی را به جای جمع‌اوری داده‌ها و اطلاعات، با توجه به مدل هرم مديريت دانش صرفاً به جمع‌بندی نظرات تحلیلی نهایی و کاربردی خواند.

دکتر معصومی راد با بیان اینکه اتاق فکر استانی از طریق همکاری و اراده مشترک مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شکل گرفته است خاطر نشان کرد شبکه مطالعات سیاست‌گذاری عمومی(شمس) ملتزم به انتشار و انتقال ایده‌های سیاستی شکل‌گرفته در این اتاق‌های فکر به سیاست‌گذاران ملی و منطقه‌ای می باشد.

رئيس امور تدوين الگوی اسلامي- ايرانی پيشرفت تشکیل اتاق‌های فکر استانی را در پی نهادینه‌سازی مشارکت و همفکری کلیه فرهیختگان جامعه ایرانی و ورود اندیشه‌ها و خواست‌های آنان به چرخه سیاست‌گذاری عمومی دانست و اذعان کرد فعالیت‌های اتاق فکر استانی مبتنی بر جمع‌بندی نظرات کارشناسی خبرگان استانی و تمرکز بر مدیریت دانش خبرگی است.

عضو گروه علوم اجتماعی دانشگاه گیلان ارتقاء همفکری ملی،به اشتراک گذاشتن دانش بومی و منطقه ای در امور ملی،مشارکت نخبگان در شناسایی مسائل و راه کارهای ملی - منطقه ای،استقرار شبکه نخبگان طرف مشاوره سیاستگذاری در کل کشور ،ارتقاء کیفیت تصمیم‌گیری استانی در گستره ملی و نیز در سطح منطقه‌ای و محلی،افزایش ظرفیت ارتباطی میان دولت و نخبگان از طریق افزایش گفتگوی ملی بر حول مسائل اساسی سیاست‌گذاری،هموار کردن مسیر مبادله داده‌ها و اطلاعات میان دولت و نخبگان محلی و بازتاب دادن دیدگاه های نخبگان محلی و منطقه ای در عرصه ملی را از جمله اهداف تشکیل اتاق فکر دانست.

مدیر اتاق فکر استان گیلان حضور کلیه مدعوین در این نشست را ناشی از دغدغه آنان در جهت توسعه استان دانست و به تشکیل کارگروه های تخصصی در حوزه های مختلف استان اشاره کرد و گفت:دعوت از مدیران استانی متناسب با بحث جلسات آینده از جمله برنامه های این اتاق فکر خواهد بود.

شایان ذکر است در این نشست اعضای جلسه به بیان ایده ها و نظر های خود در زمینه های مختلف استان همچون صنعتی،کشاورزی،اقتصادی،مدیریتی و ... پرداختند.

9182500

 
دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

Asset Publisher

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.