نشست علمی سبک زندگی گیلانیان در پژوهشکده گیلان شناسی برگزار شد
05 12 2017
کد خبر : 3262537
تعداد بازدید : 110
نشست علمی "سبک زندگی گیلانیان" با رویکرد واکاوی سبک زندگی گیلانیان صبح روز سه شنبه ۱۴ آذر ماه به همت پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان در سالن اجتماعات این مجموعه برگزار شد. در ابتدای این نشست، دکتر سید هاشم موسوی رئیس پژوهشکده گیلان شناسی ضمن خیر مقدم به مدعوین گفت: همه ی ما خواستار زندگی فضیلت مند هستیم و اگر جامعه در خدمت انسان های معنوی و جویای فضل باشد، می تواند شادی و امید را در زندگی افراد افزایش دهد. وی با بیان اینکه شرط خوب زیستن در رهایی است خاطرنشان کرد: نمی توان فرهنگ مصرفی را نادیده گرفت اما اگر مصرف آگاهانه باشد و " عقلانیت کم مصرفی" را بتوان به فرهنگ تبدیل نمود، می توانیم شاهد سبک زندگی بهتری از امروز باشیم. این عضو هیأت علمی با تاکید بر "زندگی خودخواسته" افزود: جزئیات زندگی معنای بدیل زندگی را از ما گرفته است و راه گریز از آن حرکت به سوی ساده زیستی است. دکتر مونا اسالم نژاد عضو هیأت علمی پژوهشکده گیلان شناسی در ادامه پیرامون سبک زندگی نخبه پرور با اشاره به مهم بودن ساز و کار تغییرات اجتماعی از دیرباز گفت : پیربوردیو در اثر خود به نام "تمایز" تفاوتهای موجود میان طبقات پاره طبقات و اقشار گوناگون را تقدیر کرده است. وی تشریح کرد که سرمایه گذاری در امر تحصیل چگونه به عنوان استراتژی یک پاره طبقه خاص جهت تحرک اجتماعی مورد استفاده قرار می گیرد و پس از فراگیر شدن یک استراتژی چگونه فرآیند تمایزیابی دوباره فعال شده تا فاصله آنها با طبقات فرودست را حفظ نماید. در ادامه دکتر حسن چاوشیان عضو هیأت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه گیلان سخنرانی خود را با عنوان سلطنت چشم ها( بصری شدن نماد های سبک زندگی) آغاز نمود و گفت: فهم صحیح نسبت به سنت و مدرنیته کلید درک تاریخ فرهنگی و شرایط امروز ماست. او با اشاره به این مهم که فرهنگ سنتی ما نوعی تعارض یا ناهمخوانی با روح و جوهره مدرنیته اروپایی دارد خاطرنشان کرد: اینها باعث می شود که همواره فقط مظاهر مدرنیته ظاهر شود و ویژگی فرهنگی بنیادینی که یکی از ریشههای اصلی این تعارض و ناهمخوانی است غلبه نگرش دهاتی بر فرهنگ عمومی ماست. او ضمن تشریح ویژگی های فرهنگ دهاتی گفت: وابستگی به طبیعت، زیست در شرایط اضطرار، اعتقاد به نیروی خارجی فراتر از اختیار و جادو از ویژگی های این نوع زندگی است. درحالیکه طبقه متوسط تمایل به برنامه ریزی برای آینده دارند و اشراف و طبقه ی مرفه تمایل به گذشته ی سرشار از افتخار دارند. وی تصریح کرد: فعالیت های ما به گونه ای است که گویی هیچ تصوری از آینده نداریم و این به دلیل جایگاه عظیمی است که طرز تفکر دهاتی و این نگرش در فرهنگ عمومی ما اشغال نموده است. نگرشی که به زمان حال گرایش دارد و آینده در آن جایگاهی ندارد. وی ضمن اشاره به تشریفاتی بودن برنامه های بلند مدت و چندساله افزود: ما شاهد این موضوع هستیم که افراد باهوش هم از دیدگاه روستایی برخوردار هستند و این موضوع شخصی نیست بلکه نوعی فرهنگ است و خواسته و ناخواسته ما را تحت تاثیر قرار می دهد. وی در پایان خواستار نگاه نقادانه جامعه شناسان و پژوهشگران به سنت بوده و این موضوع را پژوهشی مهم در راستای ارتقای سطح فرهنگ عمومی جامعه دانست. در ادامه دکتر رضا علیزاده عضو هیأت علمی پژوهشکده گیلان شناسی سخنان خود را پیرامون سبک زندگی جوانان قرار داد و گفت: سبک زندگی مجموعهای از رفتارهایی است که علاوه بر برآورده کردن نیازها به افراد این امکان را میدهد تا روایت خاصی از هویت خود به دیگران نشان دهند. وی ضمن بیان سه گانه هویت اذعان داشت: هویت برآمده از سبک زندگی جوانان، بیش از گروه های مرجع تحت تاثیر خانواده است. وی با بیان اینکه هویت برآمده از این سبک زندگی تا چه اندازه توسط نهادهای مسلط ایجاد می شود، جوانان به هویت مشروعیت بخش تن میدهند و یا به طرف هویت های مقاومتی گرایش دارند افزود: تحقیقات نشان از قوام گرفتن هویت های مقاومتی و برنامه دار بین جوانان گیلان دارد. هویتی که از عناصر حاشیهای و برساخته جهان وطنی تشکیل شده است و از طرفی اگر از آنان سوال شود که آیا حاضر به مهاجرت هستید پاسخ آنان مثبت است. وی تصریح کرد چیزی که در جامعه رخ می دهد بحران هویت نیست بلکه به چالش کشیدن هویت مشروعیت بخش است. در پایان دکتر علیرضا نیکویی عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گیلان پیرامون شکل های گسترده و پیچیده بازنمایی هویت از رهگذر توجه به بدن صحبت کرد و با اشاره به نظر فوکو که روابط قدرت پیوند مستقیم با بدن دارد تاکید کرد: سهگانه مفاهیم، اشیا، نشانه ها از رهگذر فرایندهای بازنمایی به یکدیگر میپیوندند؛ زبان و روایت در این میان نقش میانجی را دارند و آن چه معنا را حمل میکند نظام زبانی است و معنا به کارکرد های نمادین آنها وابسته است. وی در ادامه ضمن اشاره به بدن از منظر گفتمان های طبی، پزشکی، دینی، عرفانی و اسطوره ای گفت: شناختن اجتماعی بدن حاکی از نقش جامعه در ساخت و پردازش بدن است. با استفاده از نظریه بازنمایی میتوان به بدن به مثابه متنی برای تامل در شناخت نظام های اجتماعی، سیاسی و ایدئولوژیک نگریست. این نشست با برگزاری پرسش و پاسخ پیرامون مباحث مطرح شده پایان یافت.
دسته بندی :
اسلایدر خبرهای سایت اصلی
خبرها