نشست کارگروه ملی ایران و سوئد در دانشگاه گیلان برگزار شد

21 09 2018
کد خبر : 3351988
تعداد بازدید : 77
اولین نشست کارگروه ملی هماهنگی و پیگیری همکاری های علمی بین المللی دانشگاههای ایران با کشور سوئد به میزبانی دانشگاه گیلان برگزار شد. دکتر سید ضیاء الدین میرحسینی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان در اولین نشست کارگروه ملی همکاریهای علمی بین المللی دانشگاههای ایران با کشور سوئد که با حضور معاونین و مدیران روابط بین الملل دانشگاههای کشور در دانشگاه گیلان برگزار شد، با اشاره به اهمیت و ضرورت توسعه روابط بین الملل دانشگاهها ،به ظرفیت موجود در دانشگاه گیلان اشاره و گفت:دانشگاه گیلان با بیش از پنجاه سال قدمت، یکی از بزرگترین دانشگاههای ساحلی و عضو اتحادیه کشورهای حاشیه دریای خزر است و با توجه به قرار گرفتن این استان در کریدور شمال جنوب ، وجود فرودگاه بین المللی، آزاد راه مواصلاتی به سراسر کشور و وجود بنادر دریایی متصل به آبهای بین المللی می تواند از ظرفیتهای نهفته علمی- پژوهشی برای بکارگیری علم در حل معضلات جامعه بهره برد. معاون پژوهشی دانشگاه گیلان دیپلماسی علمی قوی را راه برون رفت از شرایط سخت اقتصادی بیان کرد و افزود:به لحاظ دیدگاههای بین المللی و شرایط ملی، دیپلماسی پژوهش محور و علمی قوی می تواند با تمرکزگرایی در زمینه های موجود و بدور از عوامل سیاسی ظرفیت های بسیار خوبی را ایجاد کند و این تنها با تعامل سازنده،همفکری و عملگرایی مثبت صورت میگیرد. دکتر علی بانی مدیر همکاریهای علمی بین المللی دانشگاه گیلان نیز در ادامه این نشست با ارائه گزارشی از فعالیتهای انجام شده در راستای همکاریهای علمی بین المللی با کشور سوئد گفت: ایجاد بانک اطلاعاتی برای کشورها در جهت تعاملات بیشتر از سیاستهای وزارت علوم است که میتوان در این زمینه با برقراری ارتباط با متخصصین ایرانی که با کشور سوئد آشنایی دارند، صورت پذیرد. مدیر دفتر همکاریهای بین المللی دانشگاه گیلان افزود: کشور سوئد در حال حاضر در سه محور کشاورزی بیوتکنولوژی، ژنتیک و کامپیوتر فعالیت دارد و با توجه به شرایط کشور میتوان در این زمینه ها همکاری مشترک ایجاد کرد. دکتر بانی از تشکیل شبکه کارگروه سوئد (شبکه مجازی سامانه) برای هم افزایی بیشتر اطلاعات و تعاملات دو کشور خبر داد و افزود: با در نظر گرفتن افراد رابط در دانشگاهها و پیگیری امور از طریق این افراد میتواند تاثیر بسزایی در تعاملات و همکاری های بین المللی ایجاد نماید. دکتر بانی همچنین در خصوص برگزاری روز علم ایران و سوئد در دانشگاه گیلان در اردیبهشت سال آینده با مشارکت کارگروه ملی هماهنگی و پیگیری همکاری های علمی بین المللی دانشگاههای ایران تاکید کرد. در این نشست یک روزه، مقرر شد مدیران همکاریهای علمی بین المللی دانشگاههای کشور موارد زیر را پیگیری نمایند.
  • ایجاد بانک اطلاعاتی دانشگاههای سوئد
  • اجرای پروژه  Free  knowledge  zone
  • مشارکت دانشگاهها در برگزاری روز علم ایران و سوئد
  • عضویت برخی از اعضای هیات علمی به عنوان نماینده دانشگاهها  در کارگروه
  • دعوت از اساتید ایرانی دانشگاههای  سوئد برای برگزاری یک همایش ملی و ایجاد یک انجمن علمی
  • گفتنی است دانشگاه گیلان مسئول کار گروه هماهنگی و پیگیری همکاری های علمی بین المللی با کشور سوئد است.
دسته بندی :
اسلایدر خبرهای سایت اصلی
خبرها

خبر های مهم

Asset Publisher

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.