وزير علوم در ديدار با تشكل‌هاي دانشجويي:رويكرد اصلي وزارت علوم، غالب شدن گفتمان علمي در دانشگاه‌هاست

23 12 2006
کد خبر : 3342960
تعداد بازدید : 75
حدود 100 تن از فعالان جنبش دانشجويي با دكتر محمدمهدي زاهدي وزير علوم، تحقيقات و فناوري و دكتر خرمشاد معاون فرهنگي و اجتماعي و برخي مسئولان وزارت علوم ديدار و گفت‌وگو كردند.

به گزارش روابط عمومي وزارت علوم، در ابتداي اين ديدار، نمايندگان تشكل‌هاي دانشجويي مسائل، مشكلات و خواسته‌هاي خود را با وزير علوم در ميان گذاشتند. اهم مسائل مطرح شده توسط دانشجويان به شرح زير بود: 1- مشخص نبودن استراتژي فرهنگي در وزارت علوم 2- كهنه بودن منابع درسي رشته‌هاي علوم انساني 3- عدم تطابق رشته‌هاي موجود دانشگاهي با نيازهاي بازار كار 4- در نظر نگرفتن فعاليت‌هاي فرهنگي به عنوان يك شاخص براي تعريف دانشجوي نخبه 5- عدم توجه بعضي از مديران دانشگاه‌ها به خواسته‌هاي بحق دانشجويان 6- لحاظ نشدن مقررات خاص در مورد پوشش دانشجويان دختر 7- انتشار نشريات دانشجويي با مضامين سكولار و بعضاً گرايش‌هاي كمونيستي 8- توجه نكردن بعضي از استادان به ارزش‌هاي اسلامي در كلاس‌هاي درس 9- اعتراض به صدا و سيما در مورد پخش خبر دانشگاه اميركبير 10- اعتراض به خدشه‌دار شدن شأن دانشجو در مسائل پيش آمده در دانشگاه صنعتي اميركبير. در ابتدا، دكتر خرمشاد، درخصوص سؤال دانشجويان مبني بر مشخص نبودن استراتژي فرهنگي در وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفت: به زعم ما، استراتژي فرهنگي يعني تدوين برنامه‌ها و راهكارهايي كه در درازمدت در جهت ارتقاي ارزش‌ها و باورها مثمر باشد. وي در همين راستا، تأكيد كرد كه معاونت فرهنگي، اهداف چهارده‌گانه‌اي را تعريف و از ميان آنها استراتژي‌هاي متعددي را استخراج و براي هر استراتژي برنامه‌هاي خاصي را تدوين كرده است. معاون فرهنگي وزارت علوم اهم برنامه‌هاي تأمين‌كننده اين اهداف و استراتژي‌ها را به شرح زير برشمرد: 1- راه انداختن خانه‌هاي فرهنگ در خوابگاه‌هاي دانشگاه‌هاي مختلف. 2- تجهيز خوابگاه‌ها به ابزارها و وسايلي كه بتواند اوقات فراغت دانشجويان را در دوري از خانواده پر كند و در عين حال، در جهت ارتقاي فرهنگي آنها نيز مؤثر باشد. 3- تدوين و اجراي طرح فرهنگ كارت براي دانشجويان فعال حوزه فرهنگ 4- تدوين، تصويب و اجراي طرح مفاخر ملي؛ به منظور آشنايي دانشجويان با پيشينه علمي و تمدني خود. 5- ترتيب دادن جشن‌هايي هنگام ورود و فارغ‌التحصيل شدن دانشجويان از دانشگاه و دادن هويت علمي به آنان. 6- مكاتبه با دانشگاه‌ها براي سفارش و درست كردن سرود دانشگاه، پرچم دانشگاه و ساير ملزوماتي كه به خودباوري هويت علمي دانشجو كمك كند. وي با دعوت از دانشجويان به چالش‌هاي منطقي فكري از آنان خواست چنانچه مطالبي را در نشريات دانشجويي خلاف باورها و ارزش‌هاي خود مي‌يابند با مطالعه و تحقيق دقيق و عميق و با استفاده از آراء و نظرات استادان مسلمان پاسخ آنها را نيز به صورت مستدل و منطقي در نشريه خود منتشر كنند. دكتر خرمشاد در ادامه از فعالان جنبش دانشجويي خواست با تشكيل «خانه تشكلها» به فعاليت‌هاي خود سامان بخشند. وي درخصوص اهميت اين ساماندهي گفت: در شرايط امروزين فعاليت‌هاي سياسي دانشجويي كه عملاً در آن شاهد چندصدايي و چندرنگي سياسي هستيم، «خانه تشكل‌ها» اين مزيت را خواهد داشت كه با تجميع گروه‌هاي مختلف و فراهم آمدن فضاي سياسي توأم با تعامل، گروه‌هاي مختلف بتوانند در موضوع‌هاي مشترك، مواضع و راهبردهاي مشتركي اتخاذ كنند. مثلاً در بحث‌هاي مربوط به آموزش سياسي دانشجويان، خانه تشكل‌ها مي‌تواند مسئوليت و مجري‌گري اين امر را عهده‌دار شود. همچنين آسيب‌شناسي فعاليت‌هاي سياسي، توليد ادبيات دانشجويي و مسائلي نظير آن مي‌تواند در حيطه فعاليت‌هاي خانه تشكل‌ها قرار بگيرد. چگونگي تأمين مالي تشكل‌ها به گونه‌اي كه استقلال آنها حفظ شود و در عين حال، قادر به ادامه فعاليت باشند، نيز از جمله مواردي است كه بايد توسط خانه تشكل‌ها مورد بررسي و اقدام قرار بگيرد. دكتر زاهدي وزير علوم، تحقيقات و فناوري نيز در ادامه به اهم فعاليت‌هاي انجام شده در وزارت علوم اشاره كرد و با ذكر اين نكته كه توصيه‌ها و رهنمودهاي مقام معظم رهبري در وزارت علوم به طور جدي و دقيق رصد، و براي هر رهنمودي، راهكار و استراتژي‌هاي خاص تدوين مي‌شود، از غالب شدن گفتمان علمي در دانشگاه‌ها با رويكرد دانايي محوري به عنوان استراتژي اصلي وزارت علوم نام برد و حمايت از نخبگان، مبتكران و مبدعان را از اهم دغدغه‌هاي وزارت علوم برشمرد. تشكيل دبيرخانه شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري، تشكيل كميته متون به منظور بازنگري در دروس علوم انساني، جذب اعضاي هيئت علمي جوان و كارآمد، استفاده از استادان نمونه و ممتاز در تشكيل اطاق فكر، افزايش سن بازنشستگي استادان نمونه از 65 سالگي به 70 سال، تشكيل ISC به منظور جمع‌آوري مقالات علمي استادان مسلمان، افزايش بودجه پژوهشي دانشگاه‌ها، صفر كردن كسري بودجه دانشگاه‌ها، حذف تدريجي كنكور، افزايش مراودات علمي با مراكز دانشگاهي معتبر ساير كشورها، از جمله مواردي بودند كه وزير علوم به تفصيل درخصوص آنان با دانشجويان به گفت‌وگو نشست. وزير علوم به دانشجويان قول داد كه در تعريف نخبه بازنگري صورت گيرد و فعاليت‌هاي فرهنگي نيز از جملة شاخص‌هاي مورد توجه براي انتخاب دانشجوي نمونه منظور شود. دانشجويان همچنين از وزير علوم قول گرفتند كه ماهي يك بار با معاونان وزير درخصوص حوزة تخصصي هر معاونت ديدار و گفت‌وگو داشته باشند. دكتر زاهدي در اين ديدار، كه تا پاسي از شب ادامه داشت از دانشجويان خواست، هشيار و بيدار مسائل را دنبال و با خودباوري و اتكا به نفس، كشور را به مرزهاي توليد علم و دانش نزديك و نزديك‌تر كرده و قله‌هاي توسعه علمي را سرافرازانه فتح كنند.

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

Asset Publisher

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.