به گزارش روابط عمومي وزارت علوم، در ابتداي اين ديدار، نمايندگان تشكلهاي دانشجويي مسائل، مشكلات و خواستههاي خود را با وزير علوم در ميان گذاشتند. اهم مسائل مطرح شده توسط دانشجويان به شرح زير بود: 1- مشخص نبودن استراتژي فرهنگي در وزارت علوم 2- كهنه بودن منابع درسي رشتههاي علوم انساني 3- عدم تطابق رشتههاي موجود دانشگاهي با نيازهاي بازار كار 4- در نظر نگرفتن فعاليتهاي فرهنگي به عنوان يك شاخص براي تعريف دانشجوي نخبه 5- عدم توجه بعضي از مديران دانشگاهها به خواستههاي بحق دانشجويان 6- لحاظ نشدن مقررات خاص در مورد پوشش دانشجويان دختر 7- انتشار نشريات دانشجويي با مضامين سكولار و بعضاً گرايشهاي كمونيستي 8- توجه نكردن بعضي از استادان به ارزشهاي اسلامي در كلاسهاي درس 9- اعتراض به صدا و سيما در مورد پخش خبر دانشگاه اميركبير 10- اعتراض به خدشهدار شدن شأن دانشجو در مسائل پيش آمده در دانشگاه صنعتي اميركبير. در ابتدا، دكتر خرمشاد، درخصوص سؤال دانشجويان مبني بر مشخص نبودن استراتژي فرهنگي در وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفت: به زعم ما، استراتژي فرهنگي يعني تدوين برنامهها و راهكارهايي كه در درازمدت در جهت ارتقاي ارزشها و باورها مثمر باشد. وي در همين راستا، تأكيد كرد كه معاونت فرهنگي، اهداف چهاردهگانهاي را تعريف و از ميان آنها استراتژيهاي متعددي را استخراج و براي هر استراتژي برنامههاي خاصي را تدوين كرده است. معاون فرهنگي وزارت علوم اهم برنامههاي تأمينكننده اين اهداف و استراتژيها را به شرح زير برشمرد: 1- راه انداختن خانههاي فرهنگ در خوابگاههاي دانشگاههاي مختلف. 2- تجهيز خوابگاهها به ابزارها و وسايلي كه بتواند اوقات فراغت دانشجويان را در دوري از خانواده پر كند و در عين حال، در جهت ارتقاي فرهنگي آنها نيز مؤثر باشد. 3- تدوين و اجراي طرح فرهنگ كارت براي دانشجويان فعال حوزه فرهنگ 4- تدوين، تصويب و اجراي طرح مفاخر ملي؛ به منظور آشنايي دانشجويان با پيشينه علمي و تمدني خود. 5- ترتيب دادن جشنهايي هنگام ورود و فارغالتحصيل شدن دانشجويان از دانشگاه و دادن هويت علمي به آنان. 6- مكاتبه با دانشگاهها براي سفارش و درست كردن سرود دانشگاه، پرچم دانشگاه و ساير ملزوماتي كه به خودباوري هويت علمي دانشجو كمك كند. وي با دعوت از دانشجويان به چالشهاي منطقي فكري از آنان خواست چنانچه مطالبي را در نشريات دانشجويي خلاف باورها و ارزشهاي خود مييابند با مطالعه و تحقيق دقيق و عميق و با استفاده از آراء و نظرات استادان مسلمان پاسخ آنها را نيز به صورت مستدل و منطقي در نشريه خود منتشر كنند. دكتر خرمشاد در ادامه از فعالان جنبش دانشجويي خواست با تشكيل «خانه تشكلها» به فعاليتهاي خود سامان بخشند. وي درخصوص اهميت اين ساماندهي گفت: در شرايط امروزين فعاليتهاي سياسي دانشجويي كه عملاً در آن شاهد چندصدايي و چندرنگي سياسي هستيم، «خانه تشكلها» اين مزيت را خواهد داشت كه با تجميع گروههاي مختلف و فراهم آمدن فضاي سياسي توأم با تعامل، گروههاي مختلف بتوانند در موضوعهاي مشترك، مواضع و راهبردهاي مشتركي اتخاذ كنند. مثلاً در بحثهاي مربوط به آموزش سياسي دانشجويان، خانه تشكلها ميتواند مسئوليت و مجريگري اين امر را عهدهدار شود. همچنين آسيبشناسي فعاليتهاي سياسي، توليد ادبيات دانشجويي و مسائلي نظير آن ميتواند در حيطه فعاليتهاي خانه تشكلها قرار بگيرد. چگونگي تأمين مالي تشكلها به گونهاي كه استقلال آنها حفظ شود و در عين حال، قادر به ادامه فعاليت باشند، نيز از جمله مواردي است كه بايد توسط خانه تشكلها مورد بررسي و اقدام قرار بگيرد. دكتر زاهدي وزير علوم، تحقيقات و فناوري نيز در ادامه به اهم فعاليتهاي انجام شده در وزارت علوم اشاره كرد و با ذكر اين نكته كه توصيهها و رهنمودهاي مقام معظم رهبري در وزارت علوم به طور جدي و دقيق رصد، و براي هر رهنمودي، راهكار و استراتژيهاي خاص تدوين ميشود، از غالب شدن گفتمان علمي در دانشگاهها با رويكرد دانايي محوري به عنوان استراتژي اصلي وزارت علوم نام برد و حمايت از نخبگان، مبتكران و مبدعان را از اهم دغدغههاي وزارت علوم برشمرد. تشكيل دبيرخانه شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري، تشكيل كميته متون به منظور بازنگري در دروس علوم انساني، جذب اعضاي هيئت علمي جوان و كارآمد، استفاده از استادان نمونه و ممتاز در تشكيل اطاق فكر، افزايش سن بازنشستگي استادان نمونه از 65 سالگي به 70 سال، تشكيل ISC به منظور جمعآوري مقالات علمي استادان مسلمان، افزايش بودجه پژوهشي دانشگاهها، صفر كردن كسري بودجه دانشگاهها، حذف تدريجي كنكور، افزايش مراودات علمي با مراكز دانشگاهي معتبر ساير كشورها، از جمله مواردي بودند كه وزير علوم به تفصيل درخصوص آنان با دانشجويان به گفتوگو نشست. وزير علوم به دانشجويان قول داد كه در تعريف نخبه بازنگري صورت گيرد و فعاليتهاي فرهنگي نيز از جملة شاخصهاي مورد توجه براي انتخاب دانشجوي نمونه منظور شود. دانشجويان همچنين از وزير علوم قول گرفتند كه ماهي يك بار با معاونان وزير درخصوص حوزة تخصصي هر معاونت ديدار و گفتوگو داشته باشند. دكتر زاهدي در اين ديدار، كه تا پاسي از شب ادامه داشت از دانشجويان خواست، هشيار و بيدار مسائل را دنبال و با خودباوري و اتكا به نفس، كشور را به مرزهاي توليد علم و دانش نزديك و نزديكتر كرده و قلههاي توسعه علمي را سرافرازانه فتح كنند.