گزارش افتتاحيه دانشکده علوم انسانی اهدايی دکتر ابريشم چيان

25 11 2006
کد خبر : 3343710
تعداد بازدید : 70
روز چهارشنبه (1/9/85) مراسم افتتاح پروژه توسعه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان « اهدایی خیرنیکوکار گیلانی جناب آقای دکتر ابریشم چیان » با حضور مهندس عبداللهی استاندار گیلان، دکتر حاتم زاده رییس دانشگاه گیلان، خانم دکتر کریمی رییس دانشکده علوم انسانی، حجت الاسلام صدیق عربانی استاد حوزه و دانشگاه، دکتر اصغرنیا استاد دانشگاه و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برخی از مدیران دستگاههای اجرایی، جمع زیادی از اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه، دانشجویان و دانشگاهیان و همچنین اساتید پیشکسوت گیلانشناسی برگزار شد.

در شروع پس از قرائت قرآن توسط یکی از دانشجویان قاری بین المللی و برتر کشور ، دکتر حاتم زاده رییس دانشگاه گیلان ضمن خیرمقدم و تشکر از حضور شرکت کنندگان ،  با گرامیداشت یاد عالم بزرگ مرحوم حضرت آیت الله تبریزی اظهار داشت : حدود چند سال پیش دانشکده علوم انسانی با کمبود فضای آموزشی مواجه بود و حتی قسمتی از کلاسها در دانشکده تربیت بدنی برگزار می شد. اما از سال 1380 با کمک دکتر ابریشم چیان پروژه توسعه دانشکده آغاز شد که بخش هایی قبلاً مورد بهره برداری قرار گرفت و امروز هم مجموعه تالار حکمت که شامل سه تالار است افتتاح می شود. وی کمک و همراهی دکتر ابریشم چیان را یک کار بزرگ و با عظمت ارزیابی کرد و ضمن تقدیر وتشکر از او گفت: آنچه امروز تجلیل می شود ، فقط تجلیل از شخص نیست ، بلکه تجلیل از فرهنگ زیبای مشارکت مردمی و فرهنگ نیکوکاری است که همواره باعث افتخار ایرانیان بوده است . وی افزود دانشگاه گیلان از تمامی کسانی که از یک قلم یا یک جلد کتاب و یا هزینه و ساخت دانشکده و بناهای بزرگ در دانشگاه ، این نهاد علمی و فرهنگی را کمک می نمایند و در پیشرفت علمی کشور سهیم هستند ، تقدیر نموده و تقاضای همکاری می نماید . وی ضمن یادآوری کوشش های آقای دکتر احمدی، رییس سابق دانشگاه گیلان و استاد خمامی زاده محقق پیشکسوت گیلانی اظهار داشت : دکتر ابریشم چیان دانشگاه گیلان را مدیون خودش کرد و ما قدر این محبت را می دانیم و از خداوند متعال برای ایشان و خانواده محترمشان سلامتی و توفیق روز افزون مسئلت می نماییم .

مهندس صالحی ، مدیر دفتر طرح های عمرانی دانشگاه در بخش دیگری از این مراسم به بیان مشخصات فنی و گزارشی از مراحل ساخت این مجموعه پرداخت . وی ضمن ارایه توضیحاتی در خصوص تاریخچه شکل گیری دانشکده ادبیات و همچنین نکاتی در مورد کمیت و کیفیت کار ساخت و توسعه دانشکده فعلی و سالن های جدید گفت: کمک این انسان خیر و عزیز باعث شد که دولت نیز نسبت به تعهدات خود بهتر عمل کند به گونه ای که یک میلیارد و 250 میلیون تومان از کمک دکتر ابریشم چیان و 750 میلیون تومان از محل اعتبارات دولتی صرف هزینه این پروژه شد.

دکتر یوسف پور ، رییس سابق دانشکده علوم انسانی نیز به نمایندگی از اعضای هیات علمی دانشکده علوم انسانی به بیان سخنانی پرداخت . وی  اظهار داشت : آینه در فرهنگ ما نماد راستگویی و صداقت است و  مهمترین کارگرد آینه این است که ما را با خودمان مواجه می کند و چنانچه اهل دیدن باشیم و تمرین نگریستن کرده باشیم ، در همین آینه ها نیز می توانیم چیزهای مهمتری را ببینیم چرا که آینه در مرحله اول واقعیت و پس از آن حقیقت را نشان می دهد. وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن قدردانی از این انسان نیکوکار گفت: خوب است وقتی در دانشکده ادبیات که با همت یک شهروند گیلانی ساخته شده است راه می رویم ، درس می خوانیم و کار می کنیم ، در جزء جزء ساختمان به دنبال خود واقعی مان باشیم. و با انجام کار خیر از واقعیت و حقیقت وجودی خودمان احساس مطلوبیت کنیم.

در ادامه مهندس عبداللهی استاندار گیلان این مراسم را ارج گذاشتن برای یک کار نیک و پسندیده و تقدیر از انسانی ارزشمند والامقام و ایثارگر ارزیابی کرد و گفت : ایثارگری فقط در فداکردن جان نیست. همانطور که در قرآن مجید هرجا کلمه انفس آمده کلمه اموال هم آمده است. و ایثار مال هم خیلی هنر می خواهد و کار هر کس نیست که در این حد و با عشق و علاقه و انگیزه گام بردارد. استاندار گیلان انسانهایی مثل دکتر ابریشم چیان را الگو و راهنمای سایر افراد برشمرد و ادامه داد: به عنوان یک گیلانی به وجود انسانهایی ارزشمند چون دکتر ابریشم چیان افتخار می کنم و ایشان اطمینان داشته باشند که رهپویان زیادی پشت سر ایشان حرکت خواهند کرد. 

وی اظهار داشت: امروز وجود پیشرفتهای علمی ، دانشمندان ارزشمند ، مخترعین و مکتشفین گرانقدر نشان دهنده پیشرفت علمی کشور هستند و پیشرفت های علمی در زمینه های گوناگون نشان می دهد که ایرانی چیزی کم ندارد و برای شکل گیری این پیشرفتها هم ، دانشگاه مناسبت ترین مکان است چرا که امروز دانشگاه فقط مرکز آموختن برای دانستن نیست بلکه امروز شعار آموختن برای به کار بستن مطرح است .  بنابراین دانشگاهها امروز باید قدم های بزرگی را طی کنند .  وی تصریح کرد: انتظاری که امروز از تحصیل کردگان و فارغ التحصیلان دانشگاهی می رود به مراتب فراتر از گذشته است و انتظار می رود که دانشگاه در بهبود بخشیدن به کیفیت بخش های مختلف جامعه کمک کند  .

دکتر ابریشم چیان در بخشی از برنامه خود پشت تریبون قرار گرفت و پس از تشویق های ممتد حاضرین گفت: رشت و گیلان را دوست دارم با توجه به عشق و علاقه ای که به شهر و زادگاه خود می ورزم و همچنین تعهدی که در کودکی با خود بسته بودم که اگر در زندگی موفق باشم برای زادگاه و وطن خود در حد ممکن خدمتی را انجام دهم . وی افزود : با مشورت استادم آقای خمامی زاده و دکتر احمدی رییس سابق دانشگاه گیلان ، تصمیم گرفتم در ساخت دانشکده ادبیات وعلوم انسانی شرکت نمایم . وی اظهار داشت : من دانشجویان عشق می ورزم و آنان را مانند فرزندان خود دوست می دارم و اگر خداوند به من عمری دهد باز هم سعی می کنم به جامعه علمی شهرستان خود خدمت نمایم .

-         در حاشیه :

-         در بخش پایانی این مراسم  با اهدای هدایایی  توسط بخش های مختلف دانشگاهی و دانشجویی از دکتر ابریشم چیان تقدیر شد.

-         فیلمی با عنوان مردی از جنس باران ساخته حامد خسروی در مورد زندگینامه دکتر ابریشم چیان برای حاضران پخش شد.

-         توسط دو تن از دانشجویان متن ادبی و شعر گیلکی در تقدیر و تشکر از قرائت شد.

برای دیدن عکس ها به مجموعه تصاویر مراجعه نمایید.

   

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

Asset Publisher

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.