لطفأ خلاصه ای از شرح وظایف حوزه مدیریت آموزشی دانشگاه را بیان کنید.
این مدیریت متشکل از سه اداره (اداره پذیرش و ثبت نام و امور مشولین دانشگاه ، اداره امتحانات و فارغ التحصیلان و اداره نگهداری سوابق تحصیلی)، واحد رایانه و دبیرخانه است. اموری همچون ثبت نام، ادامه تحصیل ،میهمان و انتقال ، انصراف و اخراج ، معادل سازی واحدهای درسی ، امتحانات ، نمرات و وضعیت مشروطی دانشجویان ، فارغ التحصیلی و تعداد واحدهای گذرانیده دانشجویان از حیث واحدهای عمومی، پایه، الزامی، تخصصی و اختیاری، صدور مدرک تحصیلی، دانشنامه و دریافت ریزنمرات ، خرید تعهدات آموزش رایگان برای کلیه دانشجویان روزانه، امور مربوط به معافیت تحصیلی، سنوات مجاز استفاده برای معافیت تحصیلی، ابطال معافیت تحصیلی و ارتباط با حوزه وظیفه استان مختص دانشجویان پسر می پردازد. قابل ذکر است که برخی از این امور بطور مستقیم در واحدهای ستادی آموزش دانشگاه واقع در سازمان مرکزی و برخی دیگر تحت نظارت امور آموزشی دانشگاه توسط دانشکده ها انجام می پذیرد.
درخصوص ارائه خدمات درجهت عدم مراجعه حضوری به دانشجویان چه تمهیداتی اندیشیده اید؟
در این خصوص باید عرض کنم حوزه معاونت آموزشی دانشگاه تلاش های گسترده ای برای سامان دهی امور به جهت انجام درخواست متقاضیان به شکل غیر حضوری انجام داده است. نتیجه این تلاش ها طراحی سامانه های درخواست دانشنامه، تسویه حساب و درخواست طرح در شورای آموزشی دانشگاه می باشد که در حال حاضر سامانه درخواست دانشنامه از طریق سایت دانشگاه در دسترس دانشجویان عزیز قرار دارد که در آینده ای نزدیک با توجه به شروع به کار باجه پستی در دانشگاه،مدارک دانشجویان از قبیل دانشنامه درب منزل تحویل متقاضی می شود.
مراحل کار به چه شکل است ؟
در حال حاضر متقاضیان دانشنامه با مراجعه به سایت دانشگاه گیلان از طریق سامانه صدور دانشنامه تقاضای خود را به اداره فارغ التحصیلان ارسال و کدرهگیری دریافت می نمایند. سایر مراحل برای صدور دانشنامه در اداره فارغ التحصیلان دانشگاه صورت می پذیرد و در نهایت برای متقاضیان پیامکی در مورد زمان مراجعه برای تحویل دانشنامه ارسال خواهد شد.
می بایست اشاره کنم که در حال حاضر تحویل دانشنامه فقط بصورت حضوری به شخص دانشجو و یا با وکالت رسمی به فرد معرفی شده توسط صاحب دانشنامه تحویل داده می شود.
آیا برنامه ای برای تحویل دانشنامه بصورت غیر حضوری دارید ؟
بله درسال جاری دانشگاه گیلان تفاهم نامه و در پی آن قراردادی با اداره کل پست استان گیلان منعقد شده است که از مهمترین مفاد آن می توان به:
الف: ارسال و تحویل مدارک تحصیلی دانش آموختگان دانشگاه گیلان با استفاده از پست ویژه درب منزل در سراسر کشور.
ب: قبول و ارسال تاییدیه تحصیلی ، مدارک صادره دانشگاه ، گواهی ریزنمرات دانشجویان،دانشنامه و گواهی موقت تحصیلی دانشجویان و مدارک ترجمه شده به خارج از کشور با استفاده از سرویس های ثبتی و پستی مورد درخواست متقاضیان اشاره نمود.
شایان ذکر است که بر ای آینده در نظر داریم در صورت فراهم آمدن شرایط لازم و با رعایت کلیه مقررات تمامی مدارک تحصیلی دانشجویان دانشگاه که در هنگام ثبت نام تحویل دانشگاه شده است در صورت درخواست و درج درست آدرس برای دانش آموختگان ارسال شود.
د: طرح بعدی دانشگاه این است که برای کلیه دانش آموختگان دانشگاه که در هر جایی از ایران هستند کارت دانش آموختگی در صورت درخواست صادر و از طریق پست ارسال گردد.
آیا راجع به استقرار باجه پستی در دانشگاه هم تمهیداتی اندیشیده اید؟
بله ، با امضاء تفاهم نامه باجه پستی در دانشگاه و در بازارچه استقرار یافته است و آماده ارائه خدمات به کلیه دانشجویان می باشد.
پست مستقر در دانشگاه خدمات دیگری هم ارائه می کند؟
پست استقرار یافته در دانشگاه می تواند این خدمات زیر را نیز ارائه نماید.
الف: ثبت نام از دانشجویان در سامانه www.mailopost.ir جهت دسترسی به صندوق پست الکترونیکی ملی ج.ا.ا. به منظور ارسال و دریافت مدارک دانشگاهی .
ب: چاپ و انتشار تمبر شخصی برای شخصیت های دانشگاهی ، اعضای محترم هیات علمی ، نخبگان و دانشجویان نمونه مورد نظر دانشگاه
ج: ارائه خدمات کارت پستال الکترونیکی جهت مناسبت های مختلف سال