درباره پردیس دانشگاهی

معرفی پردیس دانشگاهی

 

تاریخچه و هدف تشکیل :

پردیس دانشگاهی دانشگاه گیلان از سال ۱۳۸۷ فعالیت علمی خود را با چهار رشته گرایش  آغاز  نمود و هم اکنون در ۲۶ رشته گرایش در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو می پذیرد. هدف از راه اندازی پردیس دانشگاهی دانشگاه گیلان ارتقای آموزش عالی کشور و پاسخگویی به نیاز فزاینده تحصیلات عالیه به ویژه تحصیلات تکمیلی می باشد. اگر چه افزایش پذیرش دانشجو در سالهای اخیر در کشور رشد قابل توجهی داشته است ولی با این وجود بخش زیادی از علاقمندان تحصیلات تکمیلی از طریق آزمون کنکور نمی توانند در دوره های روزانه و شبانه دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی پذیرفته شوند. لذا بخشی از این هموطنان با صرف هزینه ها و سختی های زیاد برای ادامه تحصیل به دانشگاه هایی در کشورهای خارجی مراجعه می نمایند. 

راه اندازی دوره های پردیس دانشگاهی توسط چند دانشگاه باعث شده تا ظرفیت جدیدی برای تحصیلات تکمیلی در داخل کشور ایجاد شده و از سوی دیگر با ارتقای استانداردهای آموزشی و پژوهشی و افزایش ظرفیت ، امکان جذب دانشجوی خارجی فراهم گردد.

 

محل استقرار پردیس دانشگاهی :

در حال حاضر تشکیلات اصلی پردیس دانشگاهی دانشگاه گیلان در رشت، بلوار حافظ، خیابان ملت، روبروی پارک قدس (پارک شهر)، ساختمان اصلی پردیس  مستقر است. وبصورت موردی برخی از دروسی که نیاز به آزمایشکاه های تخصصی می باشد در سایت اصلی دانشکده ها برگزار می گردد.

 

استادان پردیس دانشگاهی :

تمامی استادانی که در این پردیس دانشگاهی مشغول به تدریس می باشند، از استادان دانشگاه گیلان هستند. به صورت موردی در برخی از دروس از خدمات علمی اساتید دانشگاه های معتبر سراسر کشور استفاده می شود.

 

مدرک دانش آموختگان پردیس دانشگاهی :

 در دانشگاه گیلان چهار دوره آموزشی روزانه، شبانه، پردیس دانشگاهی و آموزش الکترونیک اجرا می شود. مدرک دانش آموختگان پردیس دانشگاهی همچون سایر دانشکده ها و دوره های آموزشی از طرف دانشگاه گیلان صادر گردیده و مدرک تحصیلی متداول دانشگاه و ملی می باشد.

 

مرکز آموزش‌های الکترونیکی پردیس دانشگاهی :

مرکز آموزش‌های الکترونیکی دانشگاه گیلان از سال ۱۳۹۰ با جذب دانشجو در رشته‌های ادبیات فارسی، آموزش زبان انگلیسی و ریاضی کاربردی فعالیت خود را آغاز نمود و هم اکنون در مقطع کارشناسی ارشد و در رشته‌های مهندسی کامپیوتر ( گرایش نرم افزار)، مهندسی فناوری اطلاعات (در دو گرایش تجارت و شبکه)، مهندسی مکانیک (در دو گرایش تبدیل انرژی و طراحی کاربردی)، ریاضی کاربردی، آموزش زبان انگلیسی و برق (گرایش مخابرات) مشغول به فعالیت آموزشی است. 

 

مرکز آموزش های آزاد و تخصصی دانشگاه :

آموزش های آزاد، آموزشی غیر رسمی و بالاتر از سطح متوسطه است که در قالب آموزش های تخصصی و کاربردی کوتاه مدت و میان مدت اجرا می شود. رسالت آموزش‌های آزاد، برنامه ریزی درسی و اجرای برنامه هایی است که مورد نیاز بخش های گوناگون جامعه نظیر جامعه دانشگاهی، سازمان ها، نهادها و صنایع اعم از دولتی و خصوصی و همچنین آموزش های مورد نیاز کلیه شهروندان و آحاد جامعه است. به عبارت دیگر، عرصه آموزش های آزاد، تنها عرصه ای از کسب آموزش های عالی در کشور است که نه تنها به دور از موانعی نظیر کنکور دسترسی همگان را به کسب علوم و دانش دانشگاهی سهل و آسان می نماید، بلکه بدون تقید به سرفصل های مصوب دروس دانشگاهی، می تواند سرفصل هایی متناسب با نیاز مخاطبان را به عنوان آموزش دانشگاهی برای آنان تنظیم و ارائه نماید.

مرکز آموزش های آزاد دانشگاه گیلان در ابتدا فعالیت خود را تحت نظارت معاونت آموزشی دانشگاه در سال 1390 با برگزاری اولین دوره برای سازمان نظام مهندسی شروع نموده است. در حال حاضر این مرکز در مجموعه پردیس دانشگاهی دوره های برون سازمانی و دردون سازمانی را برنامه ریزی و اجرا می نماید. از جمله دوره های برون سازمانی برگزار شده توسط این مرکز می توان به دوره های متعلق به نظام مهندسی، شرکت توزیع نیروی برق، نظام کاردانی، سارمان برنامه و بودجه استان، شهرداری رشت اشاره نمود.