آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی با محوریت صنعت و جامعه بازنگری شد

11 09 2018
کد خبر : 3352173
تعداد بازدید : 80
دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست رؤسای دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم وفناوری سراسر کشور، که در دانشگاه علم وصنعت در حال برگزاری است گفت: با محوریت صنعت و جامعه آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی بازنگری شد و این بازنگری برای تأثیرگذاری اعضای هیئت علمی در صنعت و جامعه صورت گرفته و در سال تحصیلی جدید به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود.
دکتر غلامی در این اجلاس اظهار داشت: در حوزه دانشگاه‌ها با حداقل انتظارات آماده حداکثر همکاری هستیم. در مقاطع مختلف زمانی با مسئولان نشست‌هایی برای خدمت به جامعه، مردم و نظام داشته‌ایم و به نتایج امیدوارکننده‌ای نایل شده‌ایم تا آسایش، رفاه، اشتغال، سربلندی و ارتقای جایگاه کشورمان در حوزه‌های مختلف را شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه در حوزه‌های مختلف فعالیت‌های آموزش عالی، سه بخش مهم را در حوزه مدیریت مورد توجه قرار داده‌ایم تصریح کرد: در حوزه پژوهش و فناوری تلاشمان آن است که رویکرد گسترده‌تری نسبت به سال‌های گذشته درخصوص حضور مراکز علمی و تحقیقاتی در سطح جامعه داشته باشیم.

وزیر علوم افزود: در بحث آئین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی تغییراتی را برای تأثیرگذاری بیشتر فعالیت اعضای هیئت علمی در حوزه صنعت و جامعه ایجاد کرده‌ایم که این تغییرات در رابطه با فعالیت‌های پژوهشی در حال انجام است که امیدواریم در سال تحصیلی جدید در دانشگاه‌ها اجرایی شود.

دکتر غلامی با اشاره به اینکه با وزارتخانه‌ها و نهادهای مختلف فعالیت‌های مشترکی را آغاز کرده‌ایم یادآور شد: سازمان حفاظت محیط زیست به صورت کنسرسیوم با حضور چند دانشگاه به چالش‌های پیش‌روی سازمان حفاظت محیط زیست می‌پردازد؛ همکاری دانشگاه‌ها با این سازمان‌ها بسیاری از نگرانی‌ها را در این حوزه برطرف خواهد کرد و برای آینده نیز راهکارهایی را تعریف کند.

وی تصریح کرد: همچنین با وزارت نفت نیز در زمینه اکتشافات و ساخت تجهیزات همکاری‌های گسترده‌ای داشته‌ایم؛ برخی از دانشگاه‌هایی که با وزارت نفت همکاری می‌کنند از دانشگاه‌های شهرستان هستند که نشان دهنده ظرفیت و پتانسیل بالای دانشگاه‌های شهرستان‌ها می‌باشد.

وزیر علوم درخصوص فعالیت‌های پارک های علم و فناوری گفت: هم اکنون ۴۳ پارک علم و فناوری در سطح کشور فعال هستند که حمایت‌های برنامه‌ای و پشتیبانی از سوی وزارت علوم از پارک‌ها می‌شود و در بودجه سال گذشته نیز نگاه مثبتی به پارک‌های علم و فناوری شده و امیدواریم امسال با تخصیص کامل این بودجه پارک‌ها بتوانند از آن بهره لازم را ببرند.

وی افزود: ۱۹۳ مرکز رشد در پارک‌های علم و فناوری مشغول فعالیت هستند که در حوزه حمایت از شرکت‌ها کارهای خوبی انجام می‌دهند؛ اعضای هیئت علمی، دانشجویان به ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی در این مجموعه‌‎ها فعالیت‌های مفیدی انجام می‌دهند.

دکتر غلامی خاطرنشان کرد: بیش از ۴هزار شرکت دانش‌بنیان در سطح کشور مشغول فعالیت هستند که برخی از آنها رشد خیلی سریعی داشته‌اند.

وی افزود: برای یک اشتغال پایدار در شرکت‌های دانش ب نیان مبلغ ۵۰ میلیون تومان سرمایه نیاز است در حالی که در صنایع معمولاً حدود ۶ برابر نیاز به سرمایه‌گذاری است.

وزیر علوم به حوزه پژوهش اشاره کرد و گفت: در حوزه پژوهش زمینه‌های مختلف علمی را حمایت می کنیم. در حوزه روابط بین الملل، حفظ جایگاه کشورمان در تولیدات علمی در سطح جهانی یکی از اهداف و برنامه‌های وزارت علوم است که برای آن تلاش می‌کنیم.

به گفته دکتر غلامی، یکی از مسائلی که در سال جاری به آن بیشتر خواهیم پرداخت «ساماندهی آموزش عالی» است؛ بیش از ۲۸۰۰ واحد آموزشی در سطح کشور داشتیم که در شرایط فعلی این تعداد نزدیک به ۲ هزار واحد آموزشی در کشور رسیده است.

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح ساماندهی آموزش عالی کشور هم در برنامه ششم توسعه و هم شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب و تکلیف شده است، بیان کرد: بر این اساس، بررسی عناوین دروس، محتوای دروس، سرفصل‌ها و جایگزینی دروس جدید به جای دروس قدیمی در این ساماندهی انجام شده است. همچنین در بحث ساماندهی منطقه‌بندی برای تنظیم مدیریت صورت گرفته و مطالعات زیادی بر روی دانشگاه ها و مأموریت‌گرا کردن آنها در سطح ملی، منطقه و بین‌المللی صورت گرفته است و امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم این طرح را برای بررسی، اعلام نظر و اجرا در سطح دانشگاه‌های کشور ارائه کنیم.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: گسترش کمی مراکز آموزش عالی باعث شده بود بودجه بین مجموعه‌هایی توزیع شود که بعضاً برخی از آنها رشد نداشتند؛ لذا یکی از اهداف ساماندهی آموزش عالی آن است که ارتباط بین دانشگاه‌های کوچک و بزرگ را در سطح استان‌ها و کشور تقویت کنیم.

وی افزود: هدف آن است که در آینده دانشگاه‌های مقتدر با واحدهای وابسته توانمند در سطح مناطق مختلف استان‌ها داشته باشیم و امیدواریم با حمایت‌های دولت و مجلس شورای اسلامی شاهد عملیاتی شدن آن در آینده نزدیک باشیم.

دکتر غلامی در ادامه به بحث اشتغال‌پذیری دانش آموختگان دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: دانش‌آموختگان بسیاری داریم که به دلیل نگاه‌ها و رویکردهای گذشته در عرصه اشتغال خیلی موفق نبوده‌اند؛ بر این اساس در سال گذشته برنامه طرح اشتغال‌پذیری دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها را در حوزه‌های مختلف آغاز کرده‌ایم؛ یکی از زمینه‌های امید که در جوانان می‌توانیم ایجاد کنیم این است که افق شغلی آنها را در جامعه روشن کنیم.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها با محدودیت‌های مالی و پشتیبانی مواجه بوده‌اند و مدیریت جدی و دقیق همکاران باعث شده در سال گذشته علیرغم مشکلاتی که با آن مواجه بودند، مجموعه دانشگاه‌ها علاوه بر وظایف آموزشی بسیار خوب عمل کرده‌اند و خود را برای سال تحصیلی جدید آماده می‌کنند و امیدواریم درآینده پیش رو به ویژه در تنظیم اعتبارات و لایجه بودجه سال ۹۸ مسئولان و دولت حمایت ویژه‌ای از دانشگاه‌ها داشته باشند.

دسته بندی :
اسلایدر خبرهای سایت اصلی
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.