با حضور معاون وزیر علوم مرکز بین المللی آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان دانشگاه گیلان افتتاح شد

11 11 2018
کد خبر : 3350306
تعداد بازدید : 99
طی مراسمی امروز با حضور دکتر مجتبی صدیقی معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان، رئیس صندوق رفاه دانشجویان، دانشگاهیان و جمعی از دانشجویان غیر ایرانی"مرکز بین المللی آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان دانشگاه گیلان" افتتاح و فعالیت رسمی خود را جهت جذب و آموزش متقاضیان یادگیری زبان فارسی آغاز کرد. این مرکز در بلوک یک ساختمان دانشکده ادبیات و علوم انسانی با فضای آموزشی در دو طبقه با زیربنای 1224 متر مربع واقع شده است. طبقه همکف دارای 4 کلاس درس هرکدام به متراژ  100 متر و طبقه اول دارای پنج آزمایشگاه فعال و یک آزمایشگاه در حال تکمیل با متراژ 510 متر مربع و اتاق مهمانان ویژه با متراژ 44 متر است. در این مرکز، دوره های آموزشی زبان فارسی برای طیف وسیعی از علاقمندان به زبان و ادبیات فارسی و نیز افرادی که بنا به ضرورت نیاز به یادگیری زبان فارسی دارند و با قصد ارتقاء دانش خود را در قالب برنامه های دانشگاهی دارند، طراحی شده است. تعدادی از این دوره ها عبارتند از: 1. دوره های آموزش دانشگاهی زبان فارسی؛ برای افرادی طراحی شده است که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه های ایران را دارند و در سه سطح پایه، میانی و پیشرفته در سه ترم دو تا سه ماهه ارائه خواهد شد. دوره تخصصی هر رشته نیز همزمان با دوره پیشرفته به صورت تکدرس با استفاده از اساتید آن رشته برگزار خواهد شد. 2. دوره های آزاد آموزش زبان فارسی؛ برای کسانی طراحی شده است که به هر دلیل نیاز به یادگیری زبان فارسی دارند. این دوره در سه سطح پایه، میانی و پیشرفته در سه ترم دو تا سه ماهه برگزار خواهد شد. 3. دوره های آموزشی زبان و ادبیات فارسی؛ این دوره برای دانشجویان زبان و ادبیات فارسی دانشگاه های خارج از کشور طراحی شده است. طول دوره با توجه زمانی که دانشجویان مهمان دانشگاه گیلان هستند ممکن است از دو هفته تا یک نیمسال تحصیلی متغیر باشد. برنامه درسی این دانشجویان توسط گروه زبان و ادبیات فارسی تعیین می شود. با توجه به نیاز زبانی دانشجویان، درس هایی نیز از حوزه آموزش زبان فارسی در برنامه آنها وجود خواهد داشت. 4. دوره های گیلان شناسی؛ مخاطبان این برنامه ایرانیان علاقمند و توریست های فرهنگی خارجی هستند که می خواهند با فرهنگ گیلان از نزدیک آشنا شوند. افراد در کنار بازدید از مکان های تاریخی و جاذبه های گردشگری، مسائلی را در باره زبان فارسی و زبان های رایج در استان گیلان به طور فشرده می آموزند. 5. دوره تربیت مدرس زبان فارسی. این دوره برای تربیت مدرسان زبان فارسی و ایجاد مهارت های حرفه ای آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان طراحی شده است. طول هردوره یک نیمسال خواهد و دانشجو مدرسان دروس زیر را خواهند خواند: دستور زبان فارسی،صرف زبان فارسی،نظام آوایی زبان فارسی،اصول تدریس ادبیات،اصول و نظریه های آموزش زبان دوم،روش تدریس مهارت های زبانی (شنیدن، خواندن، صحبت کردن، نوشتن)،نظریه های ارزشیابی و آزمون سازی و کاربرد آنها در زبان فارسی،تجزیه و تحلیل گفتمان و،کاربرد شناسی زبان فارسی و کارآموزی (تدریس عملی) که در پایان دوره، پس از کسب نمرات لازم و قبولی در آزمون های نهایی، گواهینامه شرکت در دوره و کارت صلاحیت تدریس صادر می شود. 6. دوره های دانش افزایی استادان زبان و ادبیات فارسی کشورهای خارجی. این دوره برای ارتقاء دانش علمی استادان و مدرسان زبان و ادبیات فارسی کشورهای دیگر طراحی شده است. محتوای دوره و نیز طول دوره براساس نیاز و زمان حضور این افراد تعیین خواهد شد. علاوه بر آموزش حضوری زبان آموزان و علاقمندان به زبان و ادبیات فارسی، از برنامه های آینده این مرکز استفاده از سیستم های مجازی و طراحی برنامه های آموزش مجازی و از راه دور زبان فارسی برای افرادی است که به هر دلیل نمی توانند در برنامه های حضوری شرکت کنند. مرکز بین المللی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه گیلان؛ جذب زبان آموزان زبان فارسی از کشورهای دیگر و ایجاد استانداردهای لازم علمی برای آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان از طریق پژوهش های انجام گرفته سایر مراکز برجسته دانشگاهی و استادان مرکز را به عنوان هدف های مهم خود دنبال می کند. به این منظور با ایجاد فرصت های مطالعاتی و جذب علاقمندان به پژوهش در دوره پسادکترا، در این مرکز پژوهش نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود.          
دسته بندی :
اسلایدر خبرهای سایت اصلی
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.