برگزاری مراسم آغاز سال تحصیلی جدید در دانشگاه گیلان با حضور معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

20 09 2015
کد خبر : 3286470
تعداد بازدید : 353
مراسم آغاز سال تحصیلی با حضور دکتر مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حضور دانشگاهیان دانشگاه گیلان در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد.

دکتر احمد رضی رئیس دانشگاه گیلان در ابتدای این مراسم ضمن تسلیت سالروز شهادت امام محمد باقر (ع) با اشاره به  فعالیت های علمی سال گذشته در دانشگاه ابراز امیدواری کرد این فعالیت ها که مرهون همدلی دانشگاهیان است، منجر به ارتقای جایگاه دانشگاه گیلان در سطح کشور شود. وی گفت:در بهمن ماه سال جاری کل ساختمان ۱۰ هزار مترمربعی دانشکده هنر و معماری دانشگاه گیلان به بهره برداری می رسد.

دکتر رضی افزود: همچنین با توجه به نیاز خوابگاهی در دانشگاه، یک خوابگاه پسران به ظرفیت ۱۵۰ دانشجو همزمان با آغاز سال تحصیلی با مشارکت صندوق رفاه دانشجویی به صورت قرارداد اجاره با بخش خصوصی مورد بهره برداری قرار می گیرد.

رئیس دانشگاه گیلان به ظرفیت اعضای هیأت علمی دانشگاه گیلان اشاره کرد و گفت: اولویت ما در دانشگاه گیلان ارتقای کیفیت و افزایش بهره وری است. وی با اشاره به عوامل مختلف دخیل در ارتقای کیفیت، نقش همکاران هیأت علمی در این امر از همه مهمتر دانست.

دکتر رضی پویایی دانشگاه را در گرو شکوفایی استعدادهای دانشجویان دانست و افزود: امیدوارم در سال تحصیلی جدید با تعامل هر چه بهتر بین اساتید و دانشجویان شاهد شکوفایی  ابعاد گوناگون وجودی دانشجویان ازجمله ابعاد علمی، فرهنگی، تربیتی و خلاقیت و نوآوری باشیم.

دکتر شریعتی، معاون آموزشی وزارت علوم هم در این مراسم، ضمن تبریک فرارسیدن هفته دفاع مقدس، اظهار کرد: یاد و پیروی از مکتب شهدا ضرورت جامعه امروز است.

وی با اشاره به مقایسه جمعیت آماری دانشجویان در اوایل انقلاب تاکنون، افزود: از میان جمعیت 36 میلیونی کشور تنها 180 هزار نفر مشغول به تحصیل بودند، این در حالی است که جمعیت دانشجویی امروز به 25 برابر رسیده است.

دکتر شریعتی با بیان اینکه آمارها نشان از اختلاف بهره‌وری و تعداد فارغ‌التحصیلان دارد، گفت: آمار فارغ‌التحصیلان غیر هدفمند است بنابراین جهت گیری نظام باید به گونه‌ای باشد تا جهت‌گیری صحیحی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه دانشجویان در چهار زیر نظام آموزشی مشغول فعالیت هستند، تصریح کرد: مراکز دولتی، دانشگاه آزاد و دانشگاه غیردولتی جزء دانشگاه‌های ماموریت‌گرا هستند.

معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به اینکه 13درصد دانشجویان در دانشگاه‌های دولتی مشغول به تحصیل هستند، گفت: تمام دانشگاه‌ها باید ماموریت‌گرا باشند اما متاسفانه در حال حاضر برخی از دانشگاه‌ها ماموریت‌گرا نیستند.

وی با اشاره به طرح آمایش آموزش عالی، افزود: طرح آمایش آموزش عالی بر اساس رشد 7 درصدی تعیین شده است.

دکتر شریعتی گفت: توجه به بخش خصوصی باید سیاست اصلی ما باشد و ورود بخش خصوصی به بخش آموزش عالی پر کردن خلائی است که دولت نمی‌تواند جایگزینی برای آن داشته باشد.

معاون آموزشی وزارت علوم بیان کرد: ما باید راهکار رفع این دغدغه‌ها را فراهم نماییم و در ارتباط با سیاست‌های کلان آمایش آموزش عالی، کارهایی را دنبال کنیم که بدون توجه به آمایش سرزمین امکان‌پذیر نیست، اما این طرح با سختی‌های زیادی تدوین شده و به شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت بررسی ارائه شد.

وی افزود: در طرح آمایش آموزش عالی ماموریت‌گرایی باید جزء اصول دانشگاه‌ها باشد و توسعه آموزش عالی را متناسب با اشتغال ببینیم، به طوری که ظرفیت‌های پذیرش به خوبی دیده شود.

دکتر شریعتی با تاکید بر اینکه توسعه آموزش عالی بدون توجه به کیفیت معنا ندارد،گفت: باید راهکارهای لازم برای مشکل گشا بودن مقطع دکترا در جامعه ارائه شود نه اینکه تنها اعتباری کاذب به فرد در جامعه دهد.

معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: گیلان 4 درصد جمعیت دانشجویی کشور را دارد، از این تعداد10 درصد جمعیت دانشجویی در دانشگاه گیلان مشغول به تحصیل هستند.

وی دانشگاه گیلان را یکی از دانشگاه‌های پرافتخار کشور دانست و افزود: دانشگاه گیلان به عنوان یکی از دانشگاه‌های مادر نقش خوبی را ایفا می‌کند. دانشگاه‌های مادر در استان ها می‌توانند وزارت را در ساماندهی مراکز دانشگاهی استان‌ها یاری کنند.

دکتر شریعتی با بیان اینکه قانونگرایی و قانون مداری یکی از سیاست‌‌های مهم دانشگاه‌ها در سال تحصیلی جدید است، عنوان کرد: مشکلات گذشته ناشی از قانون‌گریزی بوده است، بنابراین وزارت علوم در مبحث قانون‌گریزی دانشگاه‌ها، با جدیت ورود کرده است و اسامی دانشگاه‌های مذکور به اطلاع سایرین می‌رسد.

وی ارتقای کیفیت را اولویت دیگر دانشگاه‌ها در سال تحصیلی جدید برشمرد و یادآور شد: رشد بی‌رویه موسسات آموزشی که طی سال‌های گذشته با آن رو به رو بودیم راباید به عنوان یک فرصت برای ارتقای کیفیت ببینیم.

گفتنی است در این مراسم از کیانا تدبیر واجارگاه رتبه دو کشوری در رشته علوم تجربی در کنکور سال جاری و سه تن از اساتید دانشگاه گیلان (دکتر شیرینی عضو هیات علمی گروه شیمی، دکتر بی آزار عضو هیات علمی گروه ریاضی کاربردی و دکتر انصاری خلخالی عضو هیات علمی گروه مهندسی مکانیک) که اخیراً در جمع دانشمندان یک درصد برتر دنیا قرار گرفته اند تجلیل  به عمل آمد.

رونمایی از نرم افزار اندروید دانشگاه گیلان هم از دیگر برنامه های آغاز سال تحصیلی جدید بود.

 
دسته بندی :
اسلایدر خبرهای سایت اصلی
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.