برگزاری نشست هماهنگی شانزدهمین جشنواره استانی هفته پژوهش و فناوری استان گیلان

06 12 2015
کد خبر : 3284504
تعداد بازدید : 464

نشست شورای سیاستگذاری شانزدهمین جشنواره استانی هفته پژوهش و فناوری استان گیلان با حضور استاندار، رئیس دانشگاه گیلان و هجده مدیر استانی دیگر در محل استانداری برگزار شد.

استاندار گیلان در این نشست با توجه به اهمیت کاربردی کردن پژوهش‌ها در جهت توسعه و تعالی استان گفت : باید تلاش کنیم تا اندیشه‌های پژوهشی و تحقیقاتی در جامعه نهادینه شود .

دکتر محمدعلی نجفی بر ضرورت ارتقاء کمی و کیفی تولیدات علمی تأکید کرد و افزود : باید با تمام توان در جهت ارتقاء رتبه تولیدات علمی استان تلاش کنیم.

استاندار گیلان بر ضرورت بهره‌گیری دستگاه‌ها از اعتبارات پژوهشی در چهارچوب قانون تأکید کرد و افزود : 3 درصد از اعتبارات دستگاه‌ها در قالب قراردادهای پژوهشی در اختیار دستگاه‌ها قرار داده شده است که باید از این فرصت ایجاد شده به نحو مطلوب و شایسته در جهت توسعه بهره گیریم.

دکتر نجفی با بیان اینکه نام گذاری هفته‌ای به عنوان هفته پژوهش در حقیقت بهانه‌ای است تا به تقویت بخش‌های مختلف پژوهش بیشتر توجه شود افزود : باید پژوهش‌های کاربردی در قالب بخش‌های مختلف صنعتی، کشاورزی شکل گیرد تا برای توسعه و پیشرفت استان کار ساز و مفید باشد.

استاندار گیلان همچنین با گرامیداشت فرا رسیدن روز دانشجو این روز را روزی دانست که با اندیشه آزادی، هویت دفاع از استقلال ملی و استکبار ستیزی و ضد استعماری دانشجویان شکل گرفت افزود : باید در جهت پاسداشت هر چه باشکوهتر این روز تلاش کنیم ونباید اجازه داد تا اندیشه، تفکر و جناح خاصی این روز را مصادره کند.

دکتر احمد رضی رئیس دانشگاه گیلان و دبیرکل این شورا نیز در این نشست ضمن تبریک روز دانشجو، 16 آذر را یادآور روحیه استکبارستیزی، استقلال خواهی، عدالت طلبی و آزادی خواهی دانشجویان دانست.

رئیس دانشگاه گیلان دانایی محوری را مدل پذیرفته شده جهانی برای توسعه پایدار دانست "مدلی که پیشرفت و رشد هر جامعه ای را متاثر از کمیت و کیفیت پژوهش و فناوری در آن جامعه می داند و به همین دلیل است که میزان سرمایه گذاری کشورهای توسعه یافته برای پژوهش بسیار زیادتر از کشورهای توسعه نیافته یا در حال توسعه است.

دکتر رضی ضمن انتقاد از عدم اجرائی شدن اختصاص یک درصد از اعتبارات جاری سازمان ها و دستگاه های اجرایی مطابق قانون بودجه 1394 که می بایست صرف پژوهش شود گفت:با وجود این، پژوهشگران با انگیزه و علاقه به کار پژوهش مشغولند و رتبه علمی ایران را در بین کشورها ارتقا می دهند و به نوعی به جهاد علمی مشغول اند هرچند به علت عدم اجرای قانون یک درصد، پژوهش های آنان کمتر با نیازهای جامعه پیوند می خورد و بیشتر به ارتقاء جایگاه علمی ایران در کشورها می پردازد.

وی شعار وزارت علوم در دولت تدبیر و امید را کیفی گرایی دانست و ابراز امیدواری کرد که با مشارکت همه سازمان ها،شانزدهمین جشنواره استانی هفته پژوهش و فناوری استان گیلان به بهترین شکل ممکن برگزار شود. شایان ذکر است در پایان جلسه موارد زیر به اجماع شرکت کنندگان رسید:

  • کلیه دانشگاه ها، موسسات پژوهشی و دستگاه های اجرایی جهت برگزاری باشکوه هفته پژوهش استانی نهایت تلاش و همکاری را داشته باشند.
  • سازمان مدیریت و برنامه ریزی و استانداری در جهت پشتیبانی مالی برگزاری جشنواره مقدمات لازم را فراهم آورند.
  • نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و مراسم تجلیل از پژوهشگران از 5 تا 7 دی ماه برگزار شود.
  • تعداد پژوهشگران برتر در مجموع 21 نفر تعیین شد.
  • محل برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دانشگاه گیلان تعیین شد.
  • سه کمیته اصلی (علمی، اجرایی و دانش آموزی) زیر مجموعه شورای سیاستگذاری، امور هفته پژوهش را به پیش ببرند.

دسته بندی :
اسلایدر خبرهای سایت اصلی
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.