بیانیه مشترک دانشگاه گیلان و پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی در جهت توسعه و حفظ دریای خزر

12 08 2018
کد خبر : 3352761
تعداد بازدید : 95
۲۱ مرداد، روزی است تاریخی که برای نخستین بار، پنج کشور حاشیه‌ی دریای خزر برای همکاری‌های محیط زیستی در رابطه با دریای خزر با هم میثاق بستند. این کشورها در سال ۱۳۸۲، کنوانسیون منطقه ای حفاظت از محیط زیست دریای خزر موسوم به کنوانسیون تهران را امضاء کردند و تاریخ ۲۱ مردادماه ۱۳۸۵ روز دریای خزر نامیده شد. به منظور پاسداشت این روز مهم، نشست تخصصی روز ملی دریای خزر با محور اثرات تغییر اقلیم با حضور استاتید صاحب‌نظر از دانشگاه گیلان و پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی، دانشگاه علوم‌کشاورزی و منابع طبیعی ساری و گنبد، سازمان بنادر و دریانوردی، ادارات کل محیط زیست، بنادر و دریانوردی استان گیلان، هواشناسی، منابع طبیعی، سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب‌ منطقه‌ای استان گیلان در دانشگاه گیلان برگزار شد. در این جلسه به موضوعات مهمی نظیر اهمیت دریای خزر و رودخانه‌های منتهی به آن به عنوان زیستگاه گونه‌های آبزی منحصر به فرد نظیر ماهیان استخوانی به‌ویژه ماهیان خاویاری، تاثیر دریای خزر بر اقلیم پیرامون آن، نوسانات دریای خزر، راه‌کارهای سازگاری با محیط زیست و مدیریت منابع آب در حوضه آبریز آن، کشتیرانی پاک و اقدامات مقابله با آلودگی‌های نفتی و کاهش آلودگی‌های خشکی محور که از طریق خشکی به دریا وارد می‌شود بحث و تبادل نظر شد. در انتهای جلسه بسته سیاست‌گذاری پیشنهادی به شرح زیر قرائت شد: - با عنایت به اینکه فعالیت‌های محوری روز جهانی دریاها و اقیانوس‌ها برای سال 2018 از سوی سازمان ملل جلوگیری از آلودگی ناشی از پلاستیک‌ها و یافتن راه‌حل‌هایی برای داشتن دریاهای سالم عنوان شده است، پیشنهاد می‌گردد یکی از شهرهای ساحلی استان گیلان به عنوان شهر الگویی بدون پلاستک معرفی شده و سیاست‌های تشویقی و بازدارنده برای عدم استفاده از پلاستک در این مناطق اعمال گردد. -باتوجه به ضرورت بسیار زیاد حفاظت از مناطق دریایی، پیشنهاد می‌شود مناطقی از سواحل دریای خزر به عنوان پارک‌های دریایی یا مناطق حفاظت‌شده ملی معرفی گردد. در این راستا سواحل گیسوم استان گیلان به عنوان محل تلاقی جنگل کوهستانی، جلگه‌ای، ساحل و دریا جهت معرفی به عنوان منطقه حفاظت‌شده ساحلی-دریایی پیشنهاد شده تا تدابیر لازم به منظور یکپارچگی زیست بوم منطقه با ساخت پل یا تونل طبیعت اتخاذ گردد. - انجام مطالعه، پایش و مدل‌سازی پدیده‌های مختلف حاکم بر دریای خزر نیازمند فعالیت‌های گسترده علمی-پژوهشی از سوی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی بوده و نیازمند حمایت ارگان‌های مختلف دریایی کشور است. در این راستا پیشنهاد می‌شود دبیرخانه اتحادیه دانشگاه‌های و مراکز پژوهشی ساحلی و دریایی و کمیته ملی اقیانوس‌شناسی با بهره‌گیری از ظرفیت موجود در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ساحلی استان‌های شمالی کشور نسبت به برنامه‌ریزی برای انجام فعالیت‌های مطالعاتی در حوزه دریای خزر متناسب با اولویت‌های پژوهشی کشور اقدام نماید. -به منظور جلب توجه آحاد مردم و مسئولان به اهمیت بهره‌برداری پایدار و حفاظت از محیط زیست دریای خزر پیشنهاد می‌شود هر سال مراسم گرامی‌داشت این روز با همکاری کمیته ملی اقیانوس‌شناسی در یکی از دانشگاه‌ها یا مراکز پژوهشی شمال کشور و با حضور دستگاه‌های اجرایی مرتبط انجام پذیرد.
دسته بندی :
اسلایدر خبرهای سایت اصلی
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.