رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در دانشگاه گیلان: سنجش نقاط ضعف و قوت از اهداف رتبه‌بندی دانشگاهها است

30 01 2019
کد خبر : 3347886
تعداد بازدید : 77

رییس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: یکی از اهداف اصلی رتبه بندی دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی فراهم آوری امکان سنجش نقاط ضعف و قوت دانشگاه ها است.

دکتر محمدجواد دهقانی، در کارگاه دانش افزایی شاخص های تاثیرگذار در جایگاه دانشگاه در نظام رتبه بندی ملی و بین المللی که در تالار اجتماعات دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه که با حضور روسای دانشگاه های استان و اعضای هیأت علمی دانشگاه برگزار شد، با بیان اینکه رتبه بندی دانشگاهها و موسسات پژوهشی ایران یکی از مهمترین مسئولیت های ISC محسوب می‌شود، گفت: با ابلاغ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، از سال 1389 به صورت سالیانه دانشگاه ها و موسسات پژوهشی ایران توسط ISC رتبه بندی شده اند و تاکنون شش سال متوالی این رتبه بندی منتشر شده اند. وی ادامه داد: این محصول به منظور اطلاع از جایگاه علمی هر موسسه علمی در مقایسه با سایر دانشگاههای کشور، تشخیص جایگاه دانشگاه ها و بررسی تاثیر هریک ازشاخص های آموزش، پژوهش، وجهه بین المللی، تسهیلات، فعالیت اجتماعی اقتصادی بر پیشرفت علمی هر دانشگاه در بازه های مختلف به کار برده می شود. دکتر دهقانی گفت: در این رتبه بندی، موسسات براساس ماهیت و نوع فعالیت به پنج دسته دانشگاه ها و موسسات پژوهشی وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاههای هنر ، پژوهشگاه ها و موسسات پژوهشی ایران، دانشگاههای صنعتی و دانشگاههای جامع تقسیم می شوند. وی افزود: شاخص های ارزیابی موسسات توسط متخصصان حوزه علم سنجی و سازمان کنفرانس اسلامی تهیه و در ششمین نشست وزرای آموزش عالی در عربستان مورد تایید قرار گرفت. دکتر دهقانی تصریح کرد: هر چند نظام های رتبه بندی بین المللی در بسیاری از موارد با یکدیگر مشابه هستند، اما در دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی تحت پوشش، شاخص ها و داده ها مورد استفاده با یکدیگر متفاوت هستند. وی افزود: هیچ یک از نظام های رتبه بندی علمی در سطح بین المللی پوشش کاملی از دانشگاهها و موسسات تحقیقاتی کشورهای اسلامی را ارایه نمی دهند. رییس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با بیان اینکه از آنجایکه که یکی از اهداف اصلی رتبه بندی دانشگاهها و موسسات تحقیقاتی فراهم آوری امکان سنجش نقاط ضعف و قوت دانشگاه ها است و امکان تعیین میزان کارایی آن ها را فراهم می آورد، بنابراین فقدان یک نظام رتبه بندی برای دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی کشورهای اسلامی امکان مقایسه را از آنان سلب می کند. وی افزود: در این رتبه بندی 600 دانشگاه و موسسه تحقیقاتی برتر از کشورهای اسلامی به صورت کلی و در حوزه های موضوعی مختلف بر اساس معیارها و شاخص های رتبه بندی شده اند. دکتر دهقانی مرجعیت علمی، دیپلماسی علمی، تولید علم و اثرگذاری اقتصادی دانشگاه را از معیارهای رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشورهای اسلامی عنوان کرد و گفت: استنادها، مشارکت در جبهه های تحقیق، همکاری های بین المللی، همکاری با کشورهای اسلامی، همکاری با مراجع علمی، همکاری های بین موسسه ای، تعداد مدارک، رهبری علمی، فناوری های پیشرفته، علوم انسانی و اسلامی، فعالیت های اقتصادی پژوهش، ارتباط با صنعت و پشیبانی های بین المللی از شاخص این پایگاه هستند. مشتاق هستم توسعه همکاری های ملی و بین المللی در دانشگاه گیلان ادامه پیدا کند. وی افزود: برقراری ارتباطات الکترونیکی به منظور دریافت و ارسال اطلاعات داخلی و منطقه ای حوزه های علوم و فناوری از ماموریت های اصلی این پایگاه است. دکتر دهقانی ادامه داد: در دانشگاه گیلان شاخه ای از مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم در حال فعالیت است. وی با بیان اینکه ارتقای سطح فعالیت در سطح بین المللی و سایر مراکز اصلاع رسانی در دستور کار قرار گرفته است، تصریح کرد: یکی از مهمترین نقش این پایگاه اینست که  تولیدات علمی جهان اسلام را به شکل حوضچه ای در اختیار همگان قرار می دهد. دکتر دهقانی خاطرنشان کرد: چشم انداز پایگاه در افق 1404 دستیابی به مرجعیت سنجش و ارزیابی توسعه علمی و عملکردی پژوهشی جهان اسلام است. دکتر دهقانی با اشاره به اینکه این پایگاه دارای کمیته اجرایی است و نماینده کشورهای عربی، قاره افریقا و... در آن عضو هستند. وی افزود:در حال حاضر 3هزار مجله از کشورهای اسلامی در این پایگاه نمایه و رتبه دار می شوند. رتبه بندی دانشگاهها از دیگر فعالیت های این پایگاه است.

دیدن تصاویر این نشست

دسته بندی :
اسلایدر خبرهای سایت اصلی
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.