رونمایی از کتاب کارهای شعری م. موید در پژوهشکده گیلان شناسی برگزار شد

01 09 2018
کد خبر : 3352453
تعداد بازدید : 112
مراسم رونمایی از کتاب«کارهای شعری م.موید» توسط حوزه هنری گیلان و با همکاری پژوهشکده  گیلان شناسی دانشگاه، عصر روز چهارشنبه ۷ شهریور با حضور هنرمندان و علاقه مندان در محل پژوهشکده برگزار شد. در ابتدای برنامه، غلامرضا قاسمی رییس حوزه هنری گیلان، ضمن خوش آمدگویی به حاضران گفت: همه ما در زندگی با انسان‌های زیادی دیدار می‌کنیم، اما تنها معدود و محدود دیدارهایی هستند که معنایی ژرف و جایگاهی بلند پیدا می‌کنند، اثری به‌جا می‌گذراند و تغییر و چرخشی ایجاد می‌کنند. دیدار با آقای محمدحسین مهدوی از آن دسته دیدارها است که ردپایش در زندگی آنان که او را دیده‌اند یا نوشته‌هایش را به تماشا نشسته‌اند، دیده می‌شود. قاسمی در ادامه افزود: به‌راستی افراد انگشت شمار را دیده‌ام که بتوانند در دیدارهایی‌کوتاه روی آنچه که میوه تفکر، شناخت و عشق در آدمی است یعنی در رفتار و کردار تاثیر بگذارند، رفتار ما معمولا پدیده‌ای منجمد شده و شکل گرفته است، به آسانی ذوب نمی‌شود و شکلی تازه نمی‌گیرد چرا که به باورهایی وابسته است. به همین دلیل است که پیامبر ما که درود خدا بر او و خاندان پاکش باد می‌فرمود، برگرداندن کسی از آنچه بدان خو گرفته مانند معجزه است و درست به همین دلیل بود که سهراب دربارۀ آنانی که پیامی دارند می‌گفت، آنان همانند آفتابی بر لب درگاه زندگی آدمیان هستند که نورشان به رفتار شما می‌تابد من به آنان گفتم/ آفتابی لب درگاه شماست /که اگر در بگشایید به رفتار شما می‌‌تابد دربخش دیگری از این برنامه صابر امامی نویسنده و پژوهشگر ادبی گفت: حسین مهدوی(م.موید) شاعری است که پرچم شعر مدرن را با سختی ها و خون دل خوردن ها و رشادت ها بر دوش خود حمل می کند. وی با اشاره به سرآغاز شعر مدرن و موج نو در شعر ایران گفت: شعر مدرن، آرام و پیوسته و زلال و بازآفرین و بارور در موید به رشد و بالندگی خود ادامه می دهد. موید در جهان هنر و اندیشه و کلام حجتی است که بار سنگین مدرن کردن هویت تشیع را به دوش می کشد. امامی تاکید بر مخاطب را از دیگر مولفه¬های شعر موید خواند که در آن مخاطب خود باید تلاش کند تا با توجه به شخصیت و فرهنگ خود به معنای درونی و درک شعر برسد. این مدرس دانشگاه هم چنین با اشاره به غریب و جذاب بودن شعر موید خاطر نشان کرد: اگر شعر سمبلیک با استفاده از اسطوره های یونان و موسیقی واگنر شکل گرفت، در شعر موید اسطوره ها به اسطوره های جهان اسلام بدل می شود. ساعد باقری شاعر برجسته معاصر، دیگر سخنران این مراسم گفت: لذتی که از یک اثر هنری می بریم لذت طی کردن ساخت طولانی در مدت کوتاه تر است. در شعر موید مخاطب مسافت طولانی از معنا را در مدتی کوتاه طی می کند. وی نوجویی را از مشخصۀ های شعر موید خواند و تصریح کرد: شعرها زاینده فرمول ها هستند اما با فرمول نمی شود شعر گفت. باقری افزود: شعر نو یا شعر نیمایی، شعر آزاد، شعر مدرن و… ماحصل یک ضرورت در ادبیات و اجتماع بود و نمی شود ما کنار هم بنشینیم و بگوییم از امروز می خواهیم به فلان صورت شعر بگوییم. باقری ساختار شعر موید را ماحصل یک ضرورت فرهنگ دانست. همچنین در این مراسم جواد محقق از شاعران پیشکسوت و افشین علا قطعاتی از اشعار خود را به م موید تقدیم نمودند. در این مراسم چند فیلم کوتاه نیز از شعرخوانی و زندگی م موید پخش شد و در پایان جمعی از اهالی فرهنگ و هنر و مسولان فرهنگی استان از این اثر گرانسنگ که حدود ۱۴۰۰ صفحه و در دو مجلد منتشر شده است، رونمایی کردند.
دسته بندی :
اسلایدر خبرهای سایت اصلی
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.