معاون آموزشی وزیر علوم در نشست خبری در دانشگاه گیلان از واگذاری پذیرش دوره دکتری به دانشگاه ها خبر داد

20 09 2015
کد خبر : 3286454
تعداد بازدید : 276
دکتر مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عصر امروز دوشنبه در نشست خبری در دانشگاه گیلان و در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان گیلان با بیان این که از سال آینده پذیرش دوره دکتری به دانشگاه های مجری واگذار می شود، افزود: در شیوه نامه ای که به همین منظور به زودی به دانشگاه ها ابلاغ می شود، جزئیات این کار دیده شده است.

وی اظهار داشت: اگر چه به دانشگاه ها در رابطه با پذیرش دوره دکتری اجازه داده می شود اما آنها بایستی برنامه های خود را اعلام کنند تا در سایت وزارتخانه و دانشگاه برای اطلاع رسانی و هماهنگی درج شود. معاون آموزشی وزیر علوم با بیان این که پیش بینی های لازم برای واگذاری امور پذیرش دوره دکتری به دانشگاه ها انجام گرفته و جای هیچ نگرانی نیست، تصریح کرد: هرچه انتخاب را به دانشگاه ها واگذار کنیم تا سوابق تحصیلی داوطلبان را مورد توجه قرار دهند، نتیجه بهتر خواهد بود. معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه این نشست خبری ارتقاء کیفیت در آموزش را از تاکیدات این وزارتخانه عنوان و اظهار کرد: دانشگاه ها مقتدرانه به سمت کیفی سازی گام برداشته اند. وی با تاکید بر ضرورت توجه به موضوع کیفیت در آموزش عالی خاطر نشان کرد: کیفیت آموزش به پارامترهای مختلفی از جمله اعضای هیات علمی، امکانات و تجهیزات آموزشی ارتباط دارد. دکتر شریعتی نیاسر با بیان این که افزایش کمی دانشجو به طور طبیعی موجب کاهش کیفیت می شود، یادآور شد: تلاش ما بر این است تا کیفیت در همه مراکز و موسسات آموزش عالی اعم از دولتی، آزاد و .... مورد توجه قرار گیرد. وی آموزش را رکن اصلی دانشگاه های کشور دانست و تصریح کرد: اگر صحبت از کارآفرینی، پژوهش و دروس کاربردی می شود؛ همه این موارد در بستر آموزش معنی می یابد. وی در ادامه این نشست خبری بیان کرد: صلاحیت عمومی داوطلب و صلاحیت علمی با بررسی پرونده و سابقه علمی آنان، ملاک گزینش برای جذب اعضای هیات علمی در دانشگاه هاست. وی تصریح کرد: جذب هیات علمی دانشگاه ها در سه مقطع رسیدگی شامل هیات های اجرایی در داخل دانشگاه، هیات های مرکزی جذب و هیات عالی است. وی با اشاره به نوع همکاری اعضای هیات علمی در قالب قراردادی، پیمانی و ... خاطر نشان کرد: عملکرد اعضای هیات علمی پس از گزینش و جذب در دانشگاه ها تحت نظارت و مدیریت قرار می گیرد و در صورت تشخیص، مدیران دانشگاه می توانند برای ادامه حیات علمی در دانشگاه اجازه تغییر وضعیت در نوع قرارداد را ندهند. معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این که فرایند جذب هیات علمی باید از وضعیت فعلی بهبود یابد، یادآور شد: این موضوع تحت بررسی است و امیدواریم که روند جذب هیات علمی تغییر کرده و بیشتر به دانشگاه ها واگذار شود. وی تصریح کرد: آمارها نشان می دهد انتخاب های انجام گرفته در جذب اعضای هیات علمی خوب است به طوری که به لحاظ صلاحیت عمومی زیر هفت دهم درصد و در بخش علمی زیر سه صدم درصد خطا بوده است. دکتر شریعتی نیاسر در بخش دیگری از سخنانش در این نشست خبری ، با بیان این که دانشگاه ها و صنایع باید نیاز همدیگر را باور کنند، افزود: اگر این باور نباشد همکاری معناداری نخواهیم داشت. وی همکاری صنایع با دانشگاه ها را یک همکاری متقابل دانست و تصریح کرد: همکاری های بین این دو مجموعه مهم بایستی همه جانبه باشد. معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه با اشاره به برنامه جذب دانشجوی خارجی توسط دانشگاه ها اظهار کرد: در این رابطه آیین نامه ای تدوین شده و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز تایید کرده که به زودی ابلاغ می شود. وی با بیان این که دانشگاه ها بایستی در عرصه بین المللی گام بردارند، یادآور شد: آوردن استادهای خارجی به داخل کشور و تعریف دوره های آموزشی مشترک از جمله موارد قابل توجه برای ورود به عرصه بین المللی است.

دسته بندی :
اسلایدر خبرهای سایت اصلی
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.