همایش ملی تبیین جایگاه بخش‌خصوصی در اقتصاد مقاومتی در دانشگاه گیلان برگزار شد

27 07 2016
کد خبر : 3277607
تعداد بازدید : 518

همایش ملی تبیین جایگاه بخش‌خصوصی در اقتصاد مقاومتی با همکاری اتاق‌های بازرگانی، اصناف، تعاون و دانشگاه گیلان در  تالار حکمت دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه گیلان، دکتر محمدسعید تسلیمی قائم‌مقاوم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این همایش گفت: کارآفرینان اجتماعی، سرمایه‌گذاران، بانک‌ها، صادرکنندگان مجوز و موسسه‌های پولی و مالی جزء تسهیل‌گران و زمینه‌سازان اقتصاد مقاومتی هستند.

دکتر تسلیمی با اشاره به اقتصاد آب در دنیای امروز اظهار کرد: در آینده بحران آب مطرح است و تمام نقاط دنیا را با وجود منابع آب علامت‌گذاری می‌کنند.

وی با بیان اینکه هر شهر و دیاری که در کنار آب است باید رونق بیشتری پیدا کند، به اثرگذاری بخش خصوصی در اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: مفاهیم جدید و ارزش‌ساز در اقتصاد تاثیر‌گذار است.

قائم مقاوم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه اگر سرلوحه فعالیت هر کسی اهتمام به حوائج و منافع عامه باشد موفق است، تصریح کرد: در بخش‌خصوصی هر بنگاهی که موفق شود منافع عامه را ببیند عاقبت به خیری در انتظار او است‌.

وی به تسهیل‌گران و زمینه‌سازان اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و ادامه داد: کارآفرینان اجتماعی، سرمایه‌گذاران، بانک‌ها، صادرکنندگان مجوز و موسسه‌های پولی و مالی جزو تسهیل‌گران و زمینه سازان اقتصاد مقاومتی هستند.

دکتر تسلیمی با اشاره به اینکه در تفکر اولیه بخش دولتی و بخش‌خصوصی در تاب‌آوری و خود مقاومتی مردم باید تغییر ایجاد شود، خاطرنشان کرد: بخش‌خصوصی و دولتی اقتصاد مقاومتی را شکل می‌دهند و مردم در بالای آن قرار دارند و راهی به غیر از تعامل بین بخش‌خصوصی و دولتی با مردم وجود ندارد‌.

وی با تصریح بر اینکه نیازمند نگرش دو نگاه متفاوت از یک دریچه هستیم، اضافه کرد: بخش دولتی و خصوصی باید با همدیگر به رفاه و سعادت مردم توجه داشته باشند.

قائم مقاوم وزیر علوم لازمه اقتصاد مقاومتی را هماهنگی نگرش‌ها و همخوانی روش‌ها بین تمام دست‌اندرکاران بخش دولتی و خصوصی دانست و اظهار کرد: اگر این اتفاق بیفتد بی‌تردید نوآوری راهبردی در اقتصاد رخ می‌دهد.

وی با پیشنهاد یک طرح درباره هدفمندی دوباره یارانه‌ها، تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی با محوریت بخش‌خصوصی انجام می‌شود و در این راستا فرصت‌هایی وجود دارد که باید آنها را کشف کرد ضمن اینکه فرصت‌هایی نیز وجود دارد که باید عملیاتی شود.

دکتر تسلیمی یادآور شد: سه بخش دولتی، خصوصی و تعاونی داریم و باید بخش نوظهور خصوصی دولتی را به آن اضافه کنیم ضمن اینکه سرمایه‌گذاری اجتماعی بخش‌خصوصی بر پایه یارانه‌های مردم پیشنهاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یارانه‌های ماهانه مردم در طول زمان تبدیل به سهام سرمایه گذاری شود، یادآور شد: هدفمندی موثر توسط بخش‌خصوصی بسیار مهم است.

قائم مقاوم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری متذکر شد: یارانه‌ها در ماه توسط بخش‌خصوصی به عنوان اقساط سرمایه‌گذاری دریافت شود و این امر نیازمند تشویق جامع و دامنه‌دار بوده و رسانه‌ها می‌توانند در جذب بیشتر یارانه‌ها کمک کنند.

دکتر احمد رضی رئیس دانشگاه گیلان نیز در این همایش گفت:مقارن شدن این همایش را با روز کارآفرینی به فال نیک می گیریم و خوشحالیم که دانشگاه گیلان میزبانی این همایش را برعهده دارد.

دکتر رضی با اشاره به نقش پیشرو بودن دانشگاه گیلان در بحث اقتصاد مقاومتی یادآور شد:یک سال قبل از ابلاغ سیاست های کلی نظام در اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری، این دانشگاه در اسفند سال 1391 همایش تبیین اقتصاد مقاومتی را برگزار کرد.

رئیس دانشگاه گیلان گفت: انتظار داریم در سال جاری از بحث های نطری فاصله بگیریم و ماحصل تبادل نظرهایی که تاکنون صورت گرفته است منتهی به اقدام و عمل شود.

وی در ادامه دانش بنیانی را یکی از ویژگی های اقتصاد مقاومتی برشمرد و تصریح کرد: در این فرایند دانشگاهیان می توانند ترجمان زبان بخش خصوصی باشند و ارتباط تنگاتنگ بخش علمی جامعه با بخش خصوصی می تواند موجب پویایی توأمان دانشگاه و بخش خصوصی شود.

گفتنی است دکتر هادی تیزهوش‌تابان رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی گیلان،دکتر پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران،مهندس غلامعلی جعفرزاده و سید کاظم دلخوش نمایندگان مردم رشت و صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی نیز از دیگر سخنرانان همایش ملی تبیین جایگاه بخش خصوصی در اقتصاد مقاومتی بودند.

مطلع شدن از آخرین اخبار و رویدادهای دانشگاه گیلان در  کانال تلگرام دانشگاه http://telegram.me/university_of_guilan

دسته بندی :
اسلایدر خبرهای سایت اصلی
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.