چهل و پنجمین سالروز بزرگداشت استاد دکتر معین برگزار شد

09 09 2016
کد خبر : 3276563
تعداد بازدید : 383

مراسم بزرگداشت دکتر معین غروب پنجشنبه با حضور استاندار گیلان،رئیس دانشگاه گیلان جمعی از مدیران و ادیبان استانی و کشوری و میهمانان یازدهمین گردهمائی بین المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در جوار آرامگاه این استاد فرهنگ و ادب ایران بر گزار شد.

در این مراسم که بیش از چهار ساعت به طول انجامید و با قرائت پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور همراه بود، مدیرکل دفتر مشاوره و ارتباط با اجتماعات نخبگان بنیاد ملی نخبگان نهاد ریاست جمهوری درباره وظایف این نهاد توضیح داد: معاونت فرهنگی بنیاد نخبگان کشور تکریم از نخبگان، اندیشمندان و سرآمدان در تمامی استان ها را در دستور کار قرار داده است.

فریبا نظری با اشاره به چرایی و چگونگی این تکریم تصریح کرد: تکریم از نخبگان و سرآمدان از آن جهت دارای اهمیت است که این افراد جزو گروه های مرجع محسوب شده و برای سایر اقشار جامعه الگو هستند.

وی ادامه داد: در این میان تأکید بنیاد نخبگان بر معرفی و تجلیل از نخبگان و سرآمدان جامعه به عنوان راهی برای ایجاد عرق و دوست داشتن فرهنگ و سرمایه های اجتماعی میهن در بین نسل کودک و نوجوان و جوان جامعه است تا از این طریق الگوی مناسبی برای این قشر فراهم شود.

مدیرکل دفتر مشاوره و ارتباط با اجتماعات نخبگان بنیاد ملی نخبگان نهاد ریاست جمهوری همچنین با اشاره به برگزاری مراسم های تجلیل از نخبگان در سه سطح استانی، منطقه ای و ملی گفت: برگزاری این بزرگداشت ها گاهی نیز به میان مردم برده می شود تا از این طریق افرادی که کمتر نخبگان و سرآمدان جامعه را می شناسند، با این چهره ها و خدمات آنها به کشور آشنا شوند.

نظری از برگزاری بزرگداشت دکتر معین در سطح ملی خبر داد و افزود: تلاش بنیاد نخبگان برای برگزاری این مراسم در سطح ملی و دعوت از اندیشمندان کشوری و استانی برای حضور در این مراسم در سال آتی است.

در ادامه مراسم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز اظهار کرد: استان گیلان از دیرباز مأمن هنرمندان و فرهنگ دوستان بوده و با پیشینه غنی در این حوزه همواره افراد بزرگی را به جامعه معرفی کرده است.

دکتر فیروز فاضلی ادامه داد: در کنار غنای فرهنگی، گیلان دارای بن مایه های قوی مذهبی نیز بوده و در این شرایط است که فردی بزرگ مانند دکتر معین پرورش یافته است.

وی افزود: دکتر معین دردانه زبان و ادب فارسی و الگویی است که برای همیشه ماندگار بوده و تداوم دارد چرا که ایشان با هوشمندی زیاد خدمتی به زبان و ادب فارسی کرد که تا همیشه مانا خواهد بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به تألیفات و مقالات به جا مانده از دکتر معین تصریح کرد: آثار این استاد بزرگ زبان فارسی به ویژه در بخش تألیف فرهنگ لغات، جامعیتی را برای ادبیات ایران به دنبال داشته که به طور معنا داری ادامه دار خواهد بود.

فرماندار آستانه اشرفیه نیز در این مراسم با اشاره به ظرفیت های بی شمار زبان فارسی گفت: زبان فارسی توان بالقوه ای در واژه سازی دارد و تا کنون در این زمینه به تنهایی توانسته در برابر هجوم واژگان بیگانه ایستادگی کند.

رحیم حیدری افزود: متأسفانه در چنین شرایطی و با چنین ظرفیتی که زبان فارسی دارد اما غفلت برخی مسئولان سبب شده تا رهبر در دیدار با مسئولان شورای عالی فرهنگ عمومی از وضعیت زبان فارسی ابراز نگرانی کنند.

وی تصریح کرد: در این وضعیت است که اهمیت شخصیت های بزرگی همچون دکتر معین که نقش بسزایی در حفظ زبان فارسی داشته اند مشخص می شود.

مطلع شدن از آخرین اخبار و رویدادهای دانشگاه گیلان در  کانال تلگرام دانشگاه http://telegram.me/university_of_guilan

دسته بندی :
اسلایدر خبرهای سایت اصلی
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.