زمان برگزاری: 24 اردیبهشت ماه سال 1404
وبسایت: https://packaging.guilan.ac.ir
رئیس کنفرانس: دکتر علی باستی
دبیر علمی: دکتر حسینعلی عابددوست
دبیران اجرایی: دکتر مجتبی پوراحمدی و محمد زریابی
معرفی کنفرانس:
بستهبندی به عنوان یکی از پدیدههای تأثیرگذار دنیای مدرن علاوه بر محافظت از محصول در برابر عوامل محیطی، بهعنوان وسیله ارتباطی برای ارائه تصویر برند و نیز نقطه مرجعی برای انتخاب کالا توسط مصرفکنندگان مطرح است. در دنیای صنعتی امروز بستهبندی به عنوان جزئی لاینفک از چرخه تولید توزیع کالاها تبدیل شده و تخصصهای بسیاری را درگیر ساخته که هر کدام اهمیتی خاص به خود دارند. شاخههایی چون علوم و فناوری مواد، اقتصاد، روانشناسی، مدیریت بازاریابی، چاپ، تجارت و نیز حوزههای هنر و طراحی (دیزاین). به طور مشخص طراحی بستهبندی بهعنوان عاملی تعیین کننده در افزایش درآمد و اشتغالزایی از دو رکن طراحی بصری و طراحی سازه تشکیل شده است. طراحی بصری به تایپ، رنگ، صفحهآرایی و طرحبندی مرتبط است که ذیل رشته طراحی گرافیک جای میگیرد. طراحی سازه با طراحی ساختار ظرف، ارگونومی و عملکرد بسته ارتباط دارد که ذیل رشته طراحی صنعتی قرار میگیرد. نکتهای که در زمینه طراحی بستهبندی شایان توجه است لزوم پیوند بین رشته این حوزه بوده که در نتیجه حوزه حاضر را به یکی از چالش برانگیزترین شاخههای طراحی بدل ساخته است. با توجه به ضرورت معرفی کالای ایرانی و توسعه تولید و صادرات محصولات کشور که بارها در سالهای اخیر توسط رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران مورد تذکر واقع شده و نامگذاری تمامی سالهای گذشته با تدقیق در حوزه حمایت از کالای ایرانی و اهتمام به حوزه تولید توسط ایشان، کنفرانس حاضر در تلاش است ابعاد گوناگون موضوع بستهبندی به ویژه حوزه طراحی بستهبندی را مورد واکاوی قرار دهد. این رویداد در تلاش است با توجه به آنکه یکی از چالشهای اصلی کالاهای ایرانی به زمینه ارتباطات، برندینگ و طراحی بستهبندی آن باز میگردد، با بهرهگیری از مقالات علمی روز و دعوت از سازمانها، نهادها و پژوهشگران و طراحان مرتبط با حوزه طراحی بستهبندی اهمیت و کارکرد این زمینه سرنوشتساز در تجارت، اقتصاد و اشتغالزایی را نمایان کرده و در نهایت این رویداد با برنامهریزی و اتخاذ سیاستها و راهبردهای لازم مسیر را برای پیشرفت و ارتقای هنر و صنعت بستهبندی ایران هموار سازد.
محورهای کنفرانس:
استراتژیها و راهکارهای توسعه تولید و برندسازی محصولات ایرانی؛
نسبت هویت و طراحی بستهبندی؛
نقش تبلیغات در بستهبندی؛
چاپ و نقش آن در بستهبندی؛
رابطه بستهبندی با فناوری و الگوهای جدید ارتباطی؛
پژوهشهای علوم و فناوری مواد انواع بستهبندیها و نسبت آن با طراحی بستهبندی؛
محیط زیست و علوم و فناوری بستهبندی؛
مطالعات مالکیت و حقوق مادی و معنوی بستهبندی؛
جستارهای وابسته به علم اقتصاد، تجارت، بازاریابی و شناخت بازارهای مرتبط علوم و فناوری بستهبندی؛
مطالعه، نقد و بررسی طراحی بستهبندی ایران در بستر تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فناوریهای نوین؛
آیندهپژوهی، آیندهنگاری، راهبردپردازی، چشماندازسازی، سناریوپردازی و ... درباره علوم و فناوری بستهبندی ایران؛
آسیب شناسی روشها، ساختارها و زمینههای آموزش طراحی بستهبندی و پیشنهاد راهبردها و روشهای نوین؛
و کلیه محورهای مرتبط با ابعاد هنری، فنی و اجتماعی طراحی بستهبندی.